torsdag 10 januari 2013

Nomineringar

Disclaimer: Tidiga Oscarsförutsägelser i detta inlägg räknas givetvis inte som skrivna i sten. Jag återkommer som vanligt med den kompletta listan dan-före-dan (jag vill se SAG, Globes och BAFTA först)

Ja, så har de då släppts - presentationen av Oscarsnomineringarna slutade för ett par minuter sedan. Förstås är jag lycklig att se att en film jag har STORA förhoppningar på Silver Linings Playbook, var representerade i kategorierna bästa film, bästa regissör, bästa manliga huvudrollsinnehavare, bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare och bästa adapterade manus. Yup.

Där skulle jag kunna tippa bästa manliga... men som det ser ut nu så tippar jag nog mera på antingen Joaquin Phoenix (jag sa ju att han skulle bli nominerad! Kolla tidigare inlägg under taggen film om ni inte tror mig) eller Hugh Jackman.

Så här dags i spelet tror jag bästa film går till Les Misérables. Vi får se.

Bästa animerade - antingen Frankenweenie eller Modig. Förmodligen Modig.

I övrigt ser det bra ut för nordiska filmer i bästa utländska film, men jag tror Amour tar statyetten.

Som kuriosa kan nämnas att det bland årets nominerade finns den äldsta och den yngsta nominerade kvinnliga huvudrollsinnehavaren (85 respektive 9)

...och för er som undrar vem sjutton Seth Mcfarlaine är - ja, han är alltså bland annat hunden i Family Guy (och författare till serien).

Jag gillar valet av den anledningen att han kan säga i princip vad f-n. som helst. Ser fram emot inledningstalet.

Hela nomineringslistan här: http://www.imdb.com/oscars/nominations/

2 kommentarer:

  1. Wohoooo. Ska alltså Seth leda galan? Ja då vill jag också se inledningstalet. Höra. Se, Äh.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli kul att se galan.
    Kram

    SvaraRadera