tisdag 8 januari 2013

Decamerone a la mellanmjölk

Okej, hur är det med den klassiska bildningen, nu då? Någon svensklärare som dängt Boccaccios digerdöden-komedi i huvudet på er någon gång? För den som nu sluppit, så kan jag berätta att romanen handlar om tio unga människor som flyr undan pesten i Venedig till en lantgård. Där berättar de den ena fräcka berättelsen efter den andra för varandra - allt för att illustrera hur många tänkte att eftersom man ändå med största säkerhet skulle dö snart, så kunde man lika gärna passa på att supa, ha origier, stjäla och bete sig allmänt sedeslöst.

Det är eskapism professional, det.

Själv har jag idag en liten annalkande katastrofkänsla inför vårens arbetsbörda. Kanske inte så liten, heller. I väntan på att det ska gå över så läser jag Panduros nya katalog.

Det var bara för jobbigt att dra ihop folk till en bacchanal, så jag tänkte titta på bilder på cupcakedekorationer istället.

Same - same.


4 kommentarer:

  1. Dra ihop folk till en vadå? Min Boccaccio äger rum i soffan framför Dungeon Hunters.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bacchanal - hejdlös dyrkan av vinets gud i den grekiska mytologin. Oftast av och med kvinnor. Man sprang nakna, söp och åt jord (!). Låter jobbigt.

      Radera
  2. - but different. Men ett bra alternativ. Som kan utföras påklädd i fleecetröja. Gillas. Men du Åsa? Du måste omprioritera. Försöka i alla fall. Så att du efter i vår inte hamnar där, där jag hamnade i höstas. För då är det liksom ingen idé med allt man gjort innan liksom..

    SvaraRadera
  3. Ja lyssna till Ergo!! Samla kloka kvinnor och dricka vin tycker jag låter toppen

    SvaraRadera