tisdag 1 januari 2013

Nyårsafton - light

Det verkar som om nyårsdagsvädret snällt anpassat sig till dem som vill ligga i soffan, mer eller mindre bakis, och titta på Ivanhoe. Eller på backhoppning (om det är en sådan någonstans). Efter vad jag kan läsa på facebook är det som vanligt ett stort antal personer som inlett det nya året med blykeps.

Jag har svårt att uppamma något intresse för nyårsafton. Inte ens då jag festade mer som regel än undantag var den kvällen något stort. Förmodligen reagerade jag redan från start på alla hysteriskt upptrissade förväntningar om allt KUL! GLAMOURÖST! ROMANTISKT! man ska göra då... nä, jag har alltid skruvat ner tempot och kan räkna antalet brakfester jag närvarat på den 31 december på ena handens fingrar.

Igår var inget undantag. Vi stannade hemma och lagade mat med barnen. De har redan förstått att alla dagar som slutar med -afton ska guldkantas en aning, så en trerätters middag var på schemat, följt av Ghostbusters*, och sedan lite raketer när de började blinka och gäspa på allvar.

Det där med att laga festmat med barnen är en del av min listiga plan att någon av dem så småningom ska utveckla ett matintresse stort nog att ta över familjes kulinariska utmaningar. Jag tycker det är kul att laga festmat - men jag tycker det är ännu roligare att bara sätta mig ner och äta den.

Än så länge gillar pojkarna att kladda med blodapelsinsallader och kräftstjärtar och kycklingglaze och kokosrullade ananasspett... men frågan är hur länge det håller i sig när det inte längre är en nyhet att få tända ljus själva och skära saker med riktig kockkniv som på TV...

God fortsättning på er alla.





* Vi har börjar visa visa filmer från 80-talet med 15-årsgräns för pojkarna nu - de tycker specialeffekterna är hysteriskt roliga och inte alls skrämmande - Indiana Jones, Star Wars och Gremlins verkar ju som ingenting jämfört med Harry Potter... Men vi väntar ett tag med Poltergeist och Terror på Elm Street, tror jag...

3 kommentarer:

  1. Ahhh - ni tänker så ni.. Vänta med Poltergeist... Njaaa.. Ok! Mina killar älskade "Tillbaka till framtiden"..

    Du, håller med om nyårsafton. Vi var också hemma. Med killarna. Och åt trerätters. De enda år jag haft riktigt trevligt på nyår är de år jag firat på ungerska nyårsbaler - då har jag dansat från klockan sex på kvällen till fyra på morgonen. Och dricker? Nej, det gör jag ju inte!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Lät lagom värre. Och vad smart att leda in barnen på 80-talarna. I dagens ögon blir de nästan som parodier på skräck. Evil Dead t ex... herregud.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att det är skönast att vara hemma på nyårsafton. Tyvärr håller inte min sambo med mig så vi brukar fira tillsammans men några få vänner. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera