fredag 18 januari 2013

Tillfälligt avbrott

Jag kommer nog att få ta en vecka - 10 dagar och bara blåjobba på. Minimal skärmtid utöver den text som måste produceras på digital väg. Så, redan nu, förlåt för att jag inte kommer att hinna läsa och kommentera på er andras bloggar på ett tag. Jag läser ikapp senare.

Inte heller kommer min egen blogg att vara plats för några skarpare iakttagelser inom den närmaste framtiden. Lika så gott är väl det. Jag har försökt formulera mig i ett par dagar nu runt frågan om fattigdom i Sverige. Det går inte så bra. Jag blir för arg.

Kort och gott vill jag bara konstatera att den svenska metoden för att ta itu med sådant som är obehagligt och svårt är densamma:

...och jag vill tillägga att det inte alls förvånar mig att Uppdrag Granskning inte hittade några fattiga barn som ville ställa sig framför en kamera och berätta om hur de har det.

Det hade förvånat mig mer om de HADE hittat någon.

För här i Sverige pratar vi inte om obehagliga saker. Vi visar inte upp det vi skäms över. Och att begära att ett barn, som fortfarande är kvar i skammen ska göra det - det är den värsta sortens skandaljournalistik. Det är Misery Lit. 

8 kommentarer:

  1. ja visst blir man arg. För arg för att kunna tänka och skriva klart.

    SvaraRadera
  2. Jag blev oxå arg och släppte fram min arga tant en sväng... Vi ses när du kommer ut på andra sidan jobbhögen!

    SvaraRadera
  3. Sånt där gör mig förbannad.
    Hörs när du jobbat undan!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet om uppdrag granskning. Jobba på och ta den tid du behöver. Ha en fin helg. Kram

    SvaraRadera
  5. Ha det bra! Ses igen!/Mormor

    SvaraRadera
  6. Åsa, du hittar alltid intressanta ämnen och angelägna. Du driver en väldigt bra och välskriven blogg!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  7. Hoppas det går bra. Jobba inte ihjäl dig

    SvaraRadera