tisdag 20 augusti 2013

Hej, IKEA-katalog

Så var den här igen, den normativitetens bibel vi kallar: Ikeakatalogen.


Den, som ska vara västvärldens ledstjärna i normalitet det kommande året. Som vanligt är den dessutom ofta en skrämmande exakt fingervisning på hur medelsvensson lever. Eller vill leva.

Jag grimaserade redan åt framsidan och vågade knappt bläddra vidare. Jag har ju hållit på i snart en månad nu och bara tagit hand som sådant som växer här på gården för att kunna ge barnen frukt och grönt utan gift och tillsatser. Vad ser man då på framsidan? Ett barn som ligger och leker i en fåtölj omgivet av rad på rad av inlagda grönsaker, hemgjord saft och lådor med grönsaker. Någon förutseende person har redan satt jullökarna i krukor på översta hyllan.

Hmpf. Jag försökte låta bli, men kände genast att jag hade lite dålig organisation i mina hyllor eftersom burkarna och flaskorna är av olika sort.

Sedan kan man ju också följa rådet på sidan 27 i katalogen, att klä väggarna med tyg, så det går att ändra stil på ett kick. Om man nu inte redan har gjort det:

















Som jag då gjorde i matsalen. Äh.



Jo, eller så kanske man ska ta tag i något projekt som att ta in fler växter i köket, som på sidan 114 och 115, för lite mera liv....















Ah, jaVISSTja, det var ju det jag gjorde för en vecka sedan. Kanske något åt barnen, då? På sidan 74 finns ju en sådan fin bild av rymden målad vid pojkens säng. Jo, men det...





...fixade vi till för ett och ett halvt år sedan.






Men varför inte måla ett rum i någon ny, spännande färg? Det är mycket blått, grått, gult och grönt på väggarna i katalogen? Fast...

















Det var ju juni månads projekt.




Det är nästan lite läskigt. Istället för Storebror ser dig, så kanske det borde heta IKEAS stylister ser dig, och de vet hur du vill leva! Det kan man ju fundera på. Hörni, som ett trevligt kvällsprojekt kan ni ju räkna antalet IKEA-produkter ni kan hitta på bilderna. (Alla kuddar utom en i soffan, ser jag t.ex...)

1 kommentar:

  1. Har inte fått den än... Kan oxå vända på det o säga att du har koll på trenderna innan dom ens kommer ut ;)
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera