fredag 9 augusti 2013

Medeltida

Hur känner ni inför medeltidsmarknader? Jag gillar dem allt som oftast, eftersom jag får chansen att prata med folk som nördar ner sig i saker som inte särskilt många andra är intresserade av. Som idag, när jag först pratade med en kvinna om skillnaden mellan granskottsmarmelad och granskottssirap och vad som egentligen är den optimala storleken på skottet för att få med mesta möjliga mängd c-vitamin och sedan gick vidare för att prata med en kille som handflätar tre meter långa piskor (det tar två dagar per piska). Sedan har också Arboga medeltidsmarknad blivit lite för välbesökt av östeuropeiska försäljare som säljer...ja, maskintillverkat rappel. Inget att handla, men det är bra för staden att alla platser blir tagna på marknaden.

Själv har jag investerat i detta:







En riktig slev i redig, vresväxt svensk björk, handtäljd och linoljad. Den kanske håller lite längre att knåda deg med än den förra. 100:- är inte mycket i timpenning för den.


Pojkarna ägnades sig mest åt att rida på hästar, äta kycklingspett och gå i gycklarskola. Och eftersom det är medeltiden det handlar om så lockade allehanda vapen.










Här ska lilleman skjuta orcher med armborst, instruerad av ung man med hobbitfrisyr.


Och inte kunde de heller motstå att prova dessa:
 

Attans snyggt :-) 

Nu har jag blivit beordrad att ta en tupplur, eftersom det är pubkväll på bokcaféet ikväll och jag måste enligt uppgift vara vaken större delen av natten. Får se om det blir några medeltida tendenser ikväll också.


4 kommentarer:

  1. Medeltidsmarkander är trevliga. Mycket att se och göra samtidigt som det är informativt. Vi brukar ha en här i Landskrona strax efter skolstart. Tyvärr hittar jag den inte när jag googlar... Kanske att de inte kommer i år...

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Medeltidsmarknader är helt okej. Man är ute, sonen kan få åka med häst och vagn och man känner lugnet. Medeltiden lockar dock inte och även om den dystra medeltiden inte bara var mörk och bestod av pest och stränga präster så känner jag ingen fascination över att klä mig i granna dräkter och spela på flöjt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner viss, nördig längtan efter att slåss med långsvärd och jag gillar att skjuta pilbåge. Men flöjt...nä, det kan vara detsamma

      Radera
  3. Jag tycker att historia är otroligt spännande och besöker gärna de marknader och tornerspel som ibland finns i närheten - men krimskrams.. nä tack.

    SvaraRadera