lördag 24 augusti 2013

Titta på när andra jobbar

Det finns inget bättre än lite perspektiv på saker och ting. Perspektiv a la verklighetsflykt är ännu bättre. Veckorna just nu är fulla med saker att beta av, stryka på lista och få gjort. Och en hel del saker väntar inte på någon. Sådant som växer, till exempel. Antingen blir det plockat nu, eller också blir det inte plockat alls. Dessutom har vi järnnätter just nu, med dagg som är på vippen att förvandlas till is på bilrutorna.

Med andra ord är det ett perfekt läge att ägna sig åt sådan verklighetsflykt som visar att det finns andra med större problem i världen. Inte för jobbiga, förstås - det är bara deprimerande. Men... om det är tufft att träna till exempel och byxorna stramar i midjan, så kan man titta på Biggest Loser eller Extreme Makeover Weight Edition och tänka att: "Jo, men jag har ju i alla fall inte 100kg att gå ner i år."

Själv tittar jag just nu, varje morgon till frukostmackan på fortsättningen av en dokuserie jag började följa förra året. Den heter Luftslott eller drömslott och går just nu på svt (och svtplay). I den serien köper fastighetsexperten Sara Beeny och hennes man Graham som är grafisk konstnär ett gammalt brittiskt herresäte med 97 rum för endast 440 000 pund. Naturligtvis är det nedslitet som bara den och de försöker fixa till rucklet samtidigt som de också sköter sina företag, har ett annat hus i London och fyra små söner.












Det är på något sätt väldigt tröstande att se Sara Beeny som i sina TV-program alltid ser så tillfixad ut sitta med mobilen i handen och håret på ända och säga "Folk säger alltid, 'Men det kan väl ditt folk ta hand om!' och jag undrar bara - vilket folk? Det är bara jag och min SMS-tumme, jag har inga assistenter."

Då känns det i alla fall som om jag själv har läget under kontroll som kan konstatera att jag både hunnit sminka mig och borsta håret varje dag den här veckan.

Sedan är det fantastiskt givande att se renoveringen fortskrida också. Fina rum, där man själv inte behövt höja vare sig en spackelspade eller en skruvdragare. Lovely.






4 kommentarer:

  1. Det låter som en serie jag skulle gilla, jag som just klarat av ett rum och direkt kastade mig över nästa, och på måndag börjar jag jobba heltid igen...

    SvaraRadera
  2. Jag ramlade över detta program och kände som du att det föll mig i smaken. Jag tycker inte om att renovera och hålla på utan gör det nödvändiga i huset. Det lilla renoveringsbehov jag har, uppfylls av sådana här program. Kråkslottet blir ett drömslott och det har inte kostat mig ett dugg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt den biten är trevlig, att det inte kostar ngt!

      Radera
  3. Hahaha, jag såg att det programmet gick i dag på förmiddagen så jag kollade på det. Och sen var det hur enkelt som helst att gå ner i gillestugan och måla vägg, det kändes som ett litet skitjobb som vi kommer att fixa lätt som en plätt!

    SvaraRadera