torsdag 1 augusti 2013

Grannmiljonären

Jag har precis hittat en sida med talböcker. De är lite äldre, och är utlagda för gratislyssning av den anledningen. Så jag lyssnar medan jag gör saker som inte kräver egen textproduktion eller total uppmärksamhet. Till exempel så hittade jag den amerikanska boken The millionaire next door. Den baseras på en jätteundersökning som två ekonomer gjorde för att få reda på vem som egentligen kunde tänkas köpa in sig i en investeringsfond. Ägarna av fonden hade först försökt ragga investerare på de ställen de trodde att de förmögnaste människorna fanns - de tog kundregister från lyxbilfirmor, av mäklare från finkvarteren eller från märkesaffärerna. Men det funkade inte. Det var inte alls många som investerade.

Alltså gjordes en ny undersökning, där dessa ekonomer tog fram en underlag på 1000 personer med över 1 - 10 miljoner dollar i förmögenhet, och de fick besvara ett frågeformulär på 249 frågor.

Resultatet blev lite överraskande. De flesta miljonärer hade inte alls de yttre tecknen på rikedom. Dessa användes istället flitigt av den procent av befolkningen som var a) svinrika eller b) inte hade några pengar alls men gärna ville ha.

Istället var standardmiljonären en person som:
Bott i samma stad i så gott som hela sitt liv
Varit gift en gång och fortsatt vara gift
Hade ett eget företag i hantverk- eller tjänstesektorn
Bott i samma hus i mer än 20 år
Var relativt välutbildad
Hade en partner/man/fru som var lika eller mer sparsam
Aldrig köpte kläder för mer än 400 dollar eller en klocka för mer än 150 dollar
Bodde i ett medelklassområde
Aldrig köpte en helt ny bil, utan en som var 1- 10 år gammal

Är inte det lite kul? Det kanske vimlar av miljonärer runt omkring dig...

Vad dessa människor hade istället för en massa statusprylar var en väldigt stor dra-åt-helvete-fond. Alltså, ett reservkapital som gjorde att de kunde behålla sin levnadsstandard utan att tjäna en krona till i mellan 5-10 år eller längre.

Det som också slog mig, var alla de självhjälpsböcker som dykt upp och som jag tycker är fantastiskt patetiska, som går ut på att kvinnor ska lära sig att snärja en förmögen man. Ha! Alla dessa råd (se till att han alltid bokar bord på fina restauranger, bor i ett bra område och har dyr klocka/skor) blir ganska så värdelösa. För inte i en enda bok har jag sett någon få rådet: "Håll utkik efter revisorn i dressmankostymen som kör en fem år gammal Volvo, han är säkert miljonär!"

Fast det är väl kanske lika så gott, enligt den där sammanställningen så kommer han inte att skilja sig i alla fall!

5 kommentarer:

  1. På ett LVM-hem som pappa var på var det en man med svåra alkoholproblem som varje morgon klockan fem gick ut och samlade pant i dikena. Han hade fina tavlor på väggarna i sitt rum men i övrigt kunde ingen ana att han var miljonär.

    SvaraRadera
  2. Min mamma var en sån, så arvet efter henne (som går till pappa) är på några miljoner... De hade gjort mer nytta hos mig och mina syskon som sitter med bostadslån alla tre, än pappa som inte är riktigt lika tät som mamma, men nästan. Få se vad han beslutar sig för, för jag vill ju inte heller gå och säga till honom att vi kanske har större nytta av pengarna, då kommer han att bli förbannad och se till att jag blir arvlös...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen, eftersom boken helt klart sade att dessa miljonärer föredrar att barnen tjänar egna pengar. Däremot var majoriteten överens om att kvinnor har svårare att få rättvis lön och tenderade därför att ge sina döttrar fler ekonomiska gåvor.

      Radera
  3. Gubben som var rikast i hela stan gick runt med plastpåsar istället för skor på fötterna för han inte ville slita skor. Han hade trasiga kläder och såg ut som en luffare. Vad heter sidan där du hittade talböckerna? Jag älskar att läsa men har inte så mycket tid till det längre så talböcker skulle vara perfekt. Då kan jag läsa och plocka bär samtidigt. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här låg på Audify på Youtube. Men jag kan varmt rekommendera sidan http://hittaljudboken.se/ också!

      Radera