söndag 25 augusti 2013

Släkt med alla

Jo, jag skriver ju fortfarande en del frilansartiklar, det gör jag ju. Som idag till exempel. Jag har varit på släktforskarmässa. En av de absolut roligaste sakerna var världens största släktträd. Det täckte väggarna i ett helt rum, med över 40 000 namn från hela Sverige sammanbundna med varandra. Varje namn tog upp en liten ruta på ett par centimeter och på vissa ställen fanns det ett foto eller två. Jag vet inte hur mycket ni kan se av bilden, men här har ni en vägg av fyra.















På nära håll såg väggen ut så här:





















Som ni ser är allting dessutom handritat, ifyllt på vanligt papper uppklistrat på stora sjok med sådant där brunt packpapper och lagat med i runda slängar en miljon tejpbitar.

Hela projektet påbörjades 1989 och fortsättar. Av detta drar jag följande slutsatser:

1) Folk kan åstadkomma nästan vad som helst, men det krävs nog en väldigt speciell läggning när man för 8548:e gången måste rulla upp det där jättepapperet och fylla i ett nytt årtal.

2) Det är verkligen ingen idé attr sura ur över någon granne eller historisk skitstövel.

De är förmodligen ens brylling eller ens förfader.

2 kommentarer:

  1. Oh, herre min je, vad folk tar på sig att göra! Jag är så imponerad över de som kan fokusera så in absurdum på att göra en enda sak. Jag har klara fokuseringsproblem, jag gör lite här och lite där och har miljoner tankar och saker på gång samtidigt. Tänk om jag i stället kunde kraftsamla till en sak och göra det rejält, vilken känsla det skulle vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag skulle nog hellre anställa någon som gjorde de projekten åt mig.

      Radera