tisdag 13 augusti 2013

När reklam slår fel

Det här med reklam är svårt. Även den bästa idé kan gå åt skogen och fungera åt alldeles motsatt håll, och jag älskar att diskutera sådant med folk. Vad funkar? Varför?

Den här bilden är en stor favorit just nu:


















If men posed as women... om män poserar som kvinnor, vad händer då?

Jag upptäckte igår att coca colas dela-kampanj har funkat åt rakt motsatt håll på mig. Jag stod nämligen på en mack i en liten stad i Dalarna igår och läste på namnen på flaskorna och kunde inte bestämma mig.

Ni vet, dessa:
 

Jag insåg att alla namnet som stod på dessa flaskor på macken var namn på folk jag inte gillar! (inte dem på bilden, för att förtydliga). Det var namn på folk som jag hellre skulle vilja slå en flaska i huvudet på än dela min cola med dem.

Till sist fick jag välja en Dela en Coke med Pernilla, för jag känner ingen Pernilla. Men hade inte hon stått där på hyllan så hade jag valt en Red Bull istället.

4 kommentarer:

  1. Bilden på kvinnorna och männen var intressant, tål att tänkas på

    SvaraRadera
  2. Sannerligen - det där med reklam ÄR grymt svårt. Och jag tror (eller vill tro) att reklam ofta missar sin måltavla om den når en publik med kritiskt seende. Just till exempel till första exempel: många tycker att det är ett jättebra sätt att peka på det negativa med reklam - jag reagerade direkt på varför killarna har fått rätten att se ironiska ut? Den rätten var ju kvinnorna helt fråntagen.. Och på tv går just nu en reklamsnutt från försvarsmakten - om att du kan göra skillnad istället för att sitta hemma med dina i-landsproblem. Genom att gå med i försvaret. ??? Öhhh, nej tack. Faktiskt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just försvarets reklam såg jag lite ouppmärksamt första gången och missförstod på något sätt så jag blev alldeles paff när försvaret-loggan kom. Reklam måste ju också vara tyyyyydlig.

      Radera
  3. Ja reklam kan bli fel. Väldigt fel. Jag gillar Media marks reklam eller vad det nu heter. Den där figuren som far omkring....humor. Fast inte så djupt förstås....

    SvaraRadera