måndag 26 augusti 2013

När får man skylla sig själv?

Vi människor tror väldigt ofta att vi är universums okrönta härskare. Det är nog inte många andra arter som tror det. Alla övriga djur tror jag har något slags inbyggd försiktighet som säger: "Det finns nog något runt hörnet som kan vara större, farligare och giftigare än jag". När vi nu har utvecklat oss förbi den punkten så dyker det istället för den rösten upp något som säger: "Hmmm...vore det inte kul att visa upp lite vita tigrar i en magisk show inför tusentals skrikande fans?"


Ja, och sedan är allt frid och fröjd tills någon blir uppäten. Här senast var det Joe Labero som fraktade hem giftormar för att ha med i sin show: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17351242.ab

Något överraskande (obs! ironi) så var det en ormskötare som blev biten av ormen och det hela ställdes in.

Och sedan var det förstås en ny liten grej om ett kobrabett i tidningen idag. En kille hade 40! giftormar i sin LÄGENHET och blev biten av en kobra. Han hann precis ringa 112 innan han blev förlamad.

Är jag en dålig människa när jag tycker att han faktiskt för skylla sig själv?

Vi behöver respektera djuren lite mera. Mycket mera. Och inte tro att alla varelser på jorden tycker att det är en fin och mysig stund att umgås med människor. Den stora merparten av dem tycker tvärtom.

1 kommentar:

  1. Håller med! Vi ska visa respekt för djuren och inse att de har sina egna liv, och att de faktiskt oftast inte får ut något av umgänge med människor. Ja, förutom mina katter då, som naturligtvis ÄLSKAR mig ;-)

    SvaraRadera