lördag 31 augusti 2013

En matdag

Det har regnat 20-30mm i Mälardalen i natt. I själva verket regnade det så att fönsterrutorna skallrade under natten. Jag vaknade av att jag inte kunde identifiera ljudet av allt vatten som vräktes mot norrsidan, det lät mer som om vi var på en liten fiskebåt i storm än i vårt sovrum på andra våningen.

I själva verket är jag rätt glad åt det halvtaskiga vädret. Allt är drypande vått, hela trädgården ser ut så här:

















Så att trimma tujjan med ett häcksvärd, klippa gräs eller röja i diken med en röjsåg är helt uteslutet. Däremot är det en perfekt dag för att spela spel, titta på film, pilla med layouter och ta hand om mat. Det är något betryggande och mysigt i att bara dra runt i huset och lägga torkade örter i burkar, göra ättiksgurka, baka och laga lunch.













Så just nu gillar jag regn och ska nu ta tag i att göra en riktig värstingäppelkaka, en sådan där man försteker äppelklyftor i kanel, farin och kardemumma. Trevlig tråklördag på er!












5 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som en lördag i min smak. Och äppelkaka är nog en av de få kakor jag verkligen älskar!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om regniga lördagar. De innebär mindre press än soldränkta lediga dagar då man måste passa på att njuta.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Sådana dagar är härliga! Själv har jag ägnat en liknande dag åt att städa i min blogg... När jag bytte från Amelia kom alla inlägg med, men bilder och länkar krånglar. Så jag har de senaste månaderna suttit och rättat upp länkar och lagt in bilder i de gamla inläggen - som ingen någonsin kommer att läsa igen... Jag känner mig lite maniska faktiskt, men jag vill att det ska vara RÄTT!

    SvaraRadera
  4. *ler* Sedärja!! Så kan man också njuta! Nu gillar jag verkligen inte frukt i kakor och sådant, men man har berättat för mig att det är gott..

    Kram

    SvaraRadera
  5. Javisst är det skönt att få gå inne o pyssla när regnet strila utanför :)
    Ha en skön (mindre regnig) söndag !!

    SvaraRadera