torsdag 20 mars 2014

Vårdagjämning

Från och med i morgon är det vår. I alla fall dagsljusmässigt. Det är lite svårt att tro på när man tittar ut genom fönstret och ser snö, men inte desto mindre är det vårdagjämning idag. Som ni redan vet så bor jag på en plats där man under hednatiden såg den här dagen som partynight extraordinaire - det vårblotades i trakterna så det stod härliga till. Förhoppningsvis inte alltför många trälar, sådant var ändå rätt dyrt och mer för det fina folket runt Uppsala stenar och så...

Men kanske de följde de andra riterna, för att åkrarna skulle bli bördiga och barn födas friska och så. Vårdagjämningen handlar mycket om sådant i till exempel keltisk tro. Gudinnan Eoster firades under vårdagsjämningen, och hennes namn sägs betyda "ägg". Ägg som fruktbarhetssymboler och så vidare. Visst, det kanske bara är skrock. Men jag har fött barn på en vårdagjämning och blivit med barn nummer två under den nästföljande. Så jo, jag får nog ta med i beräkningen att detta är en tid på året då det händer grejer.

Inte undra på att den kristna tron kapade åt sig den här tiden som originalpåsk när norden skulle inlemmas i kyrkan.

Rent symboliskt så ska också vårdagjämningen stå för idéer som väntar på att realiseras, pånyttfödelser och från som tar grodd och börjar växa på allvar.

Låter fint. Det ska bli intressant att se i sommar vilka av alla idéer som slår rot på allvar.

4 kommentarer:

  1. Vilken bild alltså. Jag ägg ja. Kelterna visste vafan de höll på med. =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser på det som jag gör på horoskop. Om det är något som gynnar mig så tror jag på det!

      Radera
  2. Kristendomen var duktig på att ta till sig och ta över de gamla riterna. Skumt att vi fick behålla midsommar utan förböner...

    SvaraRadera
  3. Vår!!!!!!!!!!! Underbart!!!!!!!!! Vad som betyder vad betyder mindre för mig. Förutom att det är intressant. På samma sätt som allt annat.

    SvaraRadera