söndag 30 mars 2014

Slutfört

För nästan fyra år sedan, 2010, blev jag först anlitad för att marknadsföra och sköta info och web för ett EU-finansierat projekt som gick ut på att få nybyggnationer på landsbygden. Redan från början var det en del av projektet som väckte stort intresse och som också jag blev väldigt förtjust i - mest för att det startade med en man som längtade efter att bli sjökapten, men när det inte gick började bygga in vatten överallt där han bodde. Och till sist kom han över en åker som gick att göra till en sjö. En skitstor sjö.

Jag har bloggat om den sjön förut, det vet jag. När jag först började så såg den ut så här:















På bilden ser man ungefär en fjärdedel av vattenspegeln.

Ägaren Jonas, som är en smart man, ansökte om bygglov för hus, samtidigt som han sökte tillstånd från länsstyrelsen för att anlägga sjön. Varken länsstyrelsen eller Jonas trodde väl att det någonsin skulle bli en så himla stor och naturtrogen sjö med ett så fantastiskt fågelliv som det blev, så alla tillstånd gick igenom och byggloven utfärdades utan strandskydd. Det gav upphov till en unik plan, där tre hus kunde byggas i princip på stranden. Från altanerna kommer det kanske att vara tre - fem meter ner till vattnet vid ett av husen.

För nu står det tre hus där. Nästan klara. Jag kommer ihåg när jag först såg ritningarna:











...och så här blir de:















Dessutom ser hantverket på insidan enormt fint ut. Nästa gång jag besöker platsen kommer förhoppningsvis en av stugorna (som ska hyras ut på korttidskontrakt) vara möblerad, så jag får göra ett riktigt inredningsreportage. Men potentialen är så tydlig redan:

I det här vardagsrummet skulle jag kunna tänka mig att sippa på ett glas vin med altandörrarna öppna ner mot vattnet... eller mysa framför täljstenskaminen med en kopp té och titta ut på höstlöven som speglas i sjön. Utan att lida alltför mycket. Om man säger så.

Lyckliga dem som får hyra dessa hus! Och lyckliga mig som fått följa projektet.

5 kommentarer:

  1. Jag vill liksom flytta in i detta vackra hus på stört <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känslan fick jag också fast jag har ett alldeles perfekt hem bara 9 km därifrån. Kanske ska hyra det en vecka bara för att. p.s. kul att se din blogg på Markbladet!

      Radera
  2. En dröm som förverkligas, det måste en bara älska!

    SvaraRadera
  3. Härligt!!!! LIS-projektet? Vi har samma (eller det är ett avslutat projekt här, med liknande resultat) här i vår kommun!

    Vackert! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här projektet är ett LEADER-projekt, vet inte om det är samma?

      Radera