söndag 2 mars 2014

Årets Oscarstippning

Okej, det är väl dags att sätta ner foten då - ni ladies som kommer att göra detta i ordnad form gemensamt utan mig *snyft* får meddela hur jag hamnade i poängligan i efterhand. Här kommer min tipsrad för årets Oscarsgala:

Bästa film: American Hustle (jag tror 12 years... är för politisk för årets Oscar och själv hade jag gärna sett Gravity som bästa film eftersom den enligt mig var det. Men jag tippar denna film.)

Bästa manliga huvudroll: Matthew McConaughey (bara en känsla jag har av att det är hans tur i år. Sedan tyckte jag faktiskt att DiCaprio var ett mycket övertygande äckel i The Wolf of Wall Steet så han kan vara en tänkbar gardering)

Bästa kvinnliga huvudroll: Kate Blanchette (det hade varit så, så kul att se Sandra Bullock få en Oscar, men jag tror tyvärr hon är chanslös...)

Bästa manliga biroll: Jared Leto (men tänk om det blir Fassbender istället :-O )

Bästa kvinnliga biroll: Lupita Nyong'o

Bästa regi: Alfonso Cuarón, för Gravity (Steve McQueen blir som vanligt underskattad, men Scorscese är alltid med i räkningen...)

Bästa animerade: Frost

Bästa dokumentär: The Act of killing

Bästa original score: André Desplat för Philomena

...och sedan tar Gravity och Hobbit storslam bland alla tekniska priser.

Resultat i arla morgonstund i morgon. Så får vi se.




2 kommentarer:

  1. Intressanta tippningar där!
    Håller med dig om att Gravity var sjukt bra. Överraskande bra till o med.
    Ja, gud vad jag knappt orkade se Leo i Wolf Street .. blev helsne på sexismen trots att det bara var en spelfilm. Helt klart inte en av Scorseses bästa.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara sett Frost, men den gillade jag! Jag är så borta från filmer nu förtiden, annat var det de åtta år jag bodde ovanpå hålans enda biograf, då såg jag ALLT!

    SvaraRadera