tisdag 18 mars 2014

Så sitter man där och luktar som en kokosboll

Ett stort antal gånger förr har jag bloggat om att jag saknar att jobba hemifrån en aning. En stor aning. Det var ju så skönt att lämna av barnen vid skolan och sedan återvända till datorn där jag kunde multitaska i lugn och ro - äta frukost, svara på mail och titta på Food Network samtidigt, till exempel. Jag hade tid med allt jag ville göra hemma, för jag behövde bara flytta mig "plopp" från datorn så stod dammsugaren där. Det var inte en pendlingssträcka på 14 mil om dagen, som jag har nu direkt.

Fast det blir inte mindre gjort nu av någon anledning. Det är ungefär samma nivå på matlagning och städning och träning som förut. För när man jobbar hemma och har all tid i världen utan någon annans krav på sig (och utan att någon ser en) ja, det är då man för för sig att göra alla möjliga underliga saker. Inte Breaking Bad-underliga saker. Men ändå.

Idag har jag VAB:at en halvdag och gav mig då attan på att jag inte skulle så mycket som svara på ett enda jobbmail på förmiddagen! Så det gjorde jag (nästan) inte. Jag skulle umgås med min son istället. Nu ville ju inte han umgås så mycket med mig. Han ville titta på dumma, korkade klipp på YouTube istället. Så jag fick roa mig själv.

Först städade jag ur min garderob och lade undan alla tjocka jeans och tröjor och tog fram sommarklänningarna istället. Strunt samma att det är minusgrader ute. Sedan var jag tvungen att prova alla klänningar av helt okänd anledning. Jag är en eller två storlekar mindre än förra säsongen, så varför bry sig nu?

Ja, sedan började jag utforska den nya grejen, det nya universal/mirakelmedlet som alla pratar om:
 
Just det. Kokosolja. Som ska vara bra för allting från magsår till psoriasis till viktnedgång och depressioner. Ja, sedan kan man ju använda den utvärtes också, som skönhetsmedel. Den kan vara en bodylotion, en hårinpackning och tusen andra saker. Inte vet jag. Som öronvaxrensare eller glidmedel, kanske?

Vi hade två burkar av ovan visade märke hemma, köpta av den hälsomedvetne maken. Jag bestämde mig för att vara konservativ och testa att göra en hårinpackning. Och jovisst, det funkade rätt bra. Men så sitter man där och luktar som en kokosboll och inser, att en timme har gått åt till att fiffla med saker som egentligen inte behöver fifflas med... och den timmen får man ju aldrig tillbaka.

5 kommentarer:

  1. Glidmedel va? Ja hellre kokos än fisk sa Robinson Crusoe när han hade fiskat i flera månader och äntligen kom upp i palmfan. Ja är det inte honung så är det ägg så är det kokos. Men kokos är bra.

    SvaraRadera
  2. Men inte helt fel att dofta kokosboll heller, mums! Mot depressioner? Kanske skulle ta sig en klunk då...

    SvaraRadera
  3. Tyckte det luktade kokos igår. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis bara från håret! :-D

      Radera
  4. *ler* Men se där. Otroligt produktivt!

    Kram

    SvaraRadera