måndag 15 oktober 2012

Konst och kropp

Vad är sambandet mellan hängpungar och Jane Austen? Inget alls, säger ni - och nä, det finns väl egentligen inget. Men under min ganska sena måndagslunch så kollade jag upp två saker: En ny utställning på Nationalmuseum som jag verkligen vill se (Stolthet och fördom, kvinnliga konstnärer i Sverige och Frankrike 1750 - 1860) - där har ni Jane Austen - och sedan tittade jag på senaste avsnittet av Solsidan där The Switch diskuteras - där har ni den manliga hängpungen. Ta-daa, mysteriet löst.

För dem av er som missade eller ignorerade "solis" så är alltså the switch ett ålderstecken där pungen blivit längre än penisen (enligt Fredde). Han var också vänlig nog att ta en massa bilder på statyer i den här stilen:
...för att bevisa att ha ett paket där lådan hänger längre ner än presentsnöret i själva verket är ett klassiskt mansideal.

Jag satt förstås och skattade en del, men inte så mycket åt själva serien utan åt en historia som vännen B. berättade på en pubkväll. Han avslöjade att han och hans bäste vän vid tolv års ålder hade bastat i badhuset tillsammans med en medelålders man som plötsligt försökte resa sig upp och sa:
"Åh, nej - nu har det hänt igen!"
På något för mig som kvinna okänt vis hade hans ena testikel och halva pungen halkat ner mellan brädorna i bastulaven och han satt nu ohjälpligt fast.

Jag vet inte vad som är mest pinsamt att föreställa sig i sammanhanget - proceduren att få upp kulan på rätt sida igen eller att en man kan vara så korkad att han inte kan sätta sig på en handduk efter första gången de hände.

Nåja. Till seriösare grejer - konstutställningen Stolthet och Fördom pågår till 20 januari nästa år, och jag vill verkligen åka och se den. Om någon intresserad antingen av konst eller beklädnadshistoria och/eller kvinnlig och kultur - hör av er till mig så kan vi väl ha en konstdejt i Stockholm.
självporträtt av  Elisabeth Louise Vigée-Lebrun
vars verk är med i utställningen.

5 kommentarer:

  1. JAG vill!! Jag vill verkligen se de utställningen... Lite långt till Stockholm bara.. kanske..

    kram

    SvaraRadera
  2. Bwahahahaaa. Som kuriosa kan jag tillägga att vissa i den här familjen har en "pittgrop" i sin pung. Enligt mig då. Det är det på av håret tillrättalagda ställe där petternicklas vilar när han inte gör rätt för sig. Den jäveln.

    SvaraRadera
  3. Hahahahaaaaa, den synen hade jag velat se.. :))
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  4. Jag är så tråkig att jag hoppar solsidan numer. Jag tycker inte den är kul. Tycker att det bara är lättköpta mainstreamskämt på bekostnad av alla som vågar avvika från normen. Jag vet, jag är en tristpåse...

    SvaraRadera
  5. Utställningen såg jag i veckan. Den är intressant och den 17 minuter långa introduktionsfilmen som visas i hörsalen vid biljettkassan rekommenderas, då den filmen tar upp en del tavlor lite extra och då har man några "Mona Lisor" att börja med att finna (om man inte är jättekonstintresserad förstås och inte behöver detta intro). På Nationalmuseums hemsida finns det även bra lärarhandledning och studiematerial för den som är intresserad av att arbeta med utställningen. Det är hög tid att passa på att besöka Nationalmuseum nu, då Museet stänger för omfattande renovering i februari och inte öppnar förran 2016.
    Må väl!

    SvaraRadera