torsdag 4 oktober 2012

All you can eat?

Hur känner ni inför bufféer?

Dagens dra-på-munnen-nyhet för mig var de smått rundlagda killar från ett rugbylag i Brighton som blivit portade från en Mongolian Barbecue-restaurang eftersom de åt för mycket av all-you-can-eat-buffén. Jag fnissade lite åt den historien av följande anledningar:

Jag tycker inte synd om någon av de inblandade. De storätande killarna kommer knappast att svälta ihjäl och var förmodligen beredda på att det kunde hända, och restaurangägaren går förmodligen inte i konkurs på den handlingen heller.

Den andra anledningen är att jag varit i precis samma situation. Jag och mitt lunchsällskap blev utslängda från en Kinakrog i Västerås för att vi åt för mycket. Nu bestod mitt lunchsällskap av två styrkelyftare ur tungviktsklassen och min man, så jag kan se sådär i efterhand att den mängden mat som konsumerades vid bordet inte var helt...normal. Åttonde gången vi beställde in mera ris, kom ägaren in och började skrika på oss på (vad jag tror var) mandarinkinesiska. Men eftersom det inte var tal om något fysiskt utslängande så var vår exit ganska långsam och odramatisk...

(Vi åt alltså ungefär 28 sådana här skålar med ris...men de ÄR faktiskt riktigt små)


Min man kan fortfarande inte hantera en buffé. Han får nästan ångest över tanken på att inte hinna äta tillräckligt eller missa något. Vi åkte ju på en konferenskryssning förra året, och då åt han så mycket att han inte kunde sitta ner efter sista lunchen, utan var tvungen att gå runt, runt bussen tills sekunden innan den skulle åka.

Jag däremot, är värdelös på bufféer. Eller utemat över huvud taget om jag inte verkligen gillar stället. Är det inte gott så tänker inte jag sitta och proppa i mig av platt och dåligt tillagad mat bara för att det finns mycket av den. Hemma, där jag själv lagar maten och alltså får den precis som jag vill - där kan jag äta som ett monster som varit kedjad i en fånghåla utan mat i nio mörka år... Ja, och sedan av hotellfrukostar, då. Där går jag loss. Men bufféer? Nä. Maken har vid ett flertal tillfällen vänt sig till mig och fräst: "Men herregud, nu måste jag ta en portion till så vi går i vinst på det här!"

Kontentan är väl, att det inte finns någon idé att bråka med de storätande kunderna. För varje storätare som dyker upp så kommer det en petmoster nästa gång som tycker köttet är för dåligt stekt... det jämnar ut sig i slutänden.


4 kommentarer:

  1. Ja du, här är en till som är kass på buffeér och julbord och smörgåsbord. Jag är helt klart en kund de jublar åt på dylika ställen. MEN om det kommer en efterrättsbuffé, då är det jag som går med vinst!
    Min man säger typ som din...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha. Har tyvärr samma tendenser som dessa män och äter enorma mängder och oftast mår jag dåligt, känner mig sjuk efteråt. Det är inte alltid helt bra när man äter mer "fint" och får maten serverad på tallrik på restaurang. Jag blir inte mätt...Kram och ha en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera
  3. Hahahaaaaa..... vilken inre syn du bjöd på !! :)
    Jag är likadan, är inte särskilt effektiv på bufféer, man tar ju bara av det godaste o inte kan man äta sig mer än mätt heller.
    Hemlagad god mat kan man äta hur mycket som helst, då vet man oxå vilka fingrar som varit där o redskap som använts. Ha en bra dag !!

    SvaraRadera
  4. *skrattar* PRECIS detta diskuterade vi i förra veckan - när vi bevistade en nyöppnad SUSHIbuffé!!!

    Jag äter aldrig mer för att det är buffé. Äter tills jag blir mätt. Punkt. Och jag äter väldigt lite (trots min storlek) Men jag är inte petig med maten eller äckelmagad och känslig för var/hur/när något tillberetts. Gillar mat.

    kram på dig

    SvaraRadera