onsdag 17 oktober 2012

Love addict

Ibland är det lite svårt att veta hur "normal" man är. Ibland är det givetvis också väldigt lätt, så lätt att man high five:ar sig själv och tänker "nä, så illa blev det i alla fall inte!". Idag tittade jag på en dokumentär som fick mig att känna att jag är glad att inte vara i dejtingsvängen. Varför? Jo, därför att jag upptäckte till min fasa att nästan alla "knep" som listas i böcker som Alla får ligga och liknande också finns med på listan över Kärleks- och sexmissbrukarnas avvikande beteenden.

Dokumentären var den danska Love addict som finns att se på svtplay här: http://www.svtplay.se/video/351218/love-addict

Ta en titt, den var sevärd och ganska kort. Men kom ihåg att delar av den är reenactments.

Efteråt var jag ganska förvirrad.

Jag har pratat med en kompis som är singel och absolut INTE vill vara det en minut till om olika knep och strategier för att närma sig det tilltänkta...äh...offret. Och jag svär på att hälften av grejerna som vi pratat om som tänkbara metoder dök upp på nej-nej-listan. Som att se till att bli kompis med "spanets" familj, till exempel. Det var en dålig sak. Eller att se till att skapa sammanträffanden där man plötsligt befann sig på samma plats som av en slump. Inte heller bra.

Jag sms:ade vännen ifråga efter att jag sett dokumentären. Hon tittade också (på ungefär hälften gissar jag) och dök sedan upp på chatten med ett "plong". I total panik: Jag har tittat på bilder av hans ex på Facebook för att avgöra om jag är snyggare än hon och jag har kollat på film från festen i somras där han var med tre gånger, jag måste vara en love addict, vad fan ska jag göra!! skrev hon.

Ja, jag hade ju inget vettigt att svara på frågan. för om man inte anstränger sig alls för att närma sig den man vill få till det med, och han inte heller gör något - ja, hur ska det då bli något? Om man inte ens får sucka lite häfört och hänge sig åt lite fria fantasier om någon man egentligen inte känner eftersom det är sådant kärleksberoende människor gör. Fantiserar fram ett förhållande.

Sedan ska jag villigt erkänna att några av personerna i dokumentären var mer än lovligt galna, och jag tänker därför sluta inlägget med ett citat från allas vår Pipan: "Man vet aldrig vem som sitter därhemma och tapetserar väggarna med bilder på ens ansikte."

Nä, man vet ju inte det.

Brrr....


4 kommentarer:

  1. Ha ha ha jag har missat Pipans citat. Nästan så att jag önskar att någon tapetserar väggarna med mig, ha ha. Nä usch. Jag har inte sett dokumentären men hur fan skulle man faktiskt bli ihop då?
    Kram och ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Ha ha haa. Har jag sagt det? Det var bra sagt. =D

    Jävligt läskas också.

    SvaraRadera
  3. Haha, ja det var bra sagt!

    Själv brukar jag nång gång då och då råka se lite av kontaktannonsen och pustat över vilken jäkla tur jag har som inte är singel. Tex när jag såg en kvinna, var det igår eller förrgår som gjorde ett könsorgan av lera och sa att hon var intresserad av manskroppen! Gah! kan tänka mej vilka svar hon kommer att få! :S

    SvaraRadera
  4. *ler* Ett program jag skall se med andra ord.. Och som man nog skall ta med en nypa salt. För annars - precis som du säger - händer nog INGENTING. Men. Ett gammalt läskigt ordspråk som stämmer väldigt bra hemsöker mig alltsomoftast: "Man måste älska sig själv för att älska andra". Att bli beroende av tvåsamhet, av kärlek och förälskelse är lite farligt.. Innan man liksom lärt sig att tycka om sitt eget sällskap..

    kram

    SvaraRadera