söndag 28 oktober 2012

Frankenstorm

Ni har kanske sett att de stadsdelar av New York som är närmast kusten just nu håller på att evakueras? Stormen Sandy närmar sig och hon är ju en värsting. Eller två värstingar, som slagit sig samman och bildat en Frankenstorm. 375 000 människor ska i god ordning lämna sina hem och sätta sig i säkerhet.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/vader/article15685573.ab (länk till borgmästarens tal)

Att flytta på 375 000 människor, det är ingen lätt sak. Jag undrar hur de kommer att göra med dem som vägrar? För det finns ju alltid några. Det är alltid någon som säger: "Här har jag bott i hela mitt liv, och jag tänker dö här också!" och ytterligare några andra som tror att allt bara är överdrifter från media och stannar på grund av det.

Här mitt på landet i mellansverige så känner man sig så gott som alltid trygg för dåligt väder. Blir det kallt och strömavbrott så finns det ved, och vi kan hämta vatten från gamla brunnen utan el. Vi har alltid mat så vi klarar oss länge. Huset är en timmerstuga med en halvmeter tjocka väggar. Det skulle vara någon form av skogsbrand, kanske som fick oss att flytta på oss. Eller nä, med ån så nära att pumpa vatten ur och traktorer att gräva med? Kanske inte det heller.

Men om - om vi var tvungna att ge oss av snabbt, hur skulle vi klara det?

Det blev ett intressant tankeexperiment. Det kanske är bra att kolla av sådant där.

Jag tror jag skulle klara det ganska bra på en timme. Packa in campingutrustning, vatten, bensindunkar, mat i bilen. Tömma medicin- och förbandslådor i en väska. Vi har alla bra kläder för utebruk. Jag har full koll på var allas pass och ID-brickor är. Det enda som vore kinkigt skulle förmodligen vara att vi nästan aldrig har kontanter hemma. I händelse av kärnvapenkrig/storkatastrof/whatever så kan man väl räkna med att VISA-kortet kanske slutar funka.

Hm.

Men tänk om jag blir totalkoko och vägrar? Jag brukar vara väldigt sansad i krissituationer, men tänk om det slår slint?

Tänk om jag börjar linda elstängsel runt gården och ladda bössan istället?

Undrar om det finns någon studie på detta, hur många procent av befolkningen som går åt vilket håll, så att säga. Här ska googlas - det kanske skrevs något efter Katrina.

Sedan är det ju dem som tror sig kunna tjäna på det heal också. Plundra, till exempel. Och jag slår vad om att det dröjer sig en hel massa stormchasers kvar för att filma den ultimata stormen.

Vi får se. Väder blir det, det kan man vara 100 på.


2 kommentarer:

  1. Tål att tänkas på...
    Jag har så länge jag kan minnas haft en dröm/mardröm som återkommer då och då. Och det är just det att fly. Och även i bland så kan det komma över mig i "vaket" tillstånd också. Om det är väldigt tyst och lugnt nbär det egentligen borde vara betydligt mer folk i rörelse... eller att jag verkar vara den enda som är påväg åt ett visst håll och möter bara en massa bilar.
    Då får jag för mig att jag kanske har missat det, att fly...

    Jag vet inte hur jag skulle ha gjort eller reagerat. För man är ju säkert jäkligt illa utsatt när man flyr också. Plus då att folk kanske plundrar och förstör det som inte förstörs av det man ev skall fly ifrån.
    Men det är nog väldigt bra att tänka, för vem vet om framtiden?

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte ens tänka i de banorna... Fast just nu har vi i alla fall lite kontanter hemma, eftersom vi stod på loppis i dag och hade samlat på oss växelkassa...

    SvaraRadera