lördag 6 oktober 2012

Sista dansen

Om några få dagar går Guldfesten av stapeln, och jag och elva andra ska då visa upp vad vi lyckas tillägna oss för kunskaper i cha-cha, rumba, samba, jive och paso doble. Vi kan ju dessutom glädja oss åt att evenemanget är slutsålt och att all kommer att ha mobiltelefoner med sig för att filma spektaklet. Jag menar, ska man göra ett spektakel av sig själv i backless Modesty Blaise-liknande outfit kan man lika gärna göra det ordentligt och för stor publik. Så har man det gjort.

Som lördagskvällssysselsättning tänkte jag köra på samma tema och titta på dansfilm. Jag har redan sett Strictly Ballroom, min favorit i genren. Baz Luhrman är regissören och den är en film av tre i hans red curtain-samling. (övriga två är Romeo+Julia och Moulin Rouge). De finns förresten att köpa på Ö&B för 79:- för alla tre just nu.
Klippet är från Youtube. (Aussie-aussie-Oz!)

Film nummer 2 är Colin Nutleys Sista dansen. Den kom 1993 och är minst lika sevärd för allas frisyrer samt tegelstensmobilerna som folk drar fram ur fickorna! Dessutom innehåller den Reine Brynolfsson som är en av mina svenska favoritskådisar och guldrepliker som "Och där stegar hon in, Lise-Lotte, som en älg som kliver ut ur dimman!"

Men - och nu kommer bekännelsen - jag tänker inte titta på Dirty Dancing.

Jag gillar den verkligen inte. (Slå mig inte, slå mig inte!!) Jag ville aldrig att någon Johnny Castle skulle komma och SE MIG och lära mig dansa. Det är nästan skrämmande att jag redan vid 14 års ålder var tvärsäker på att jag inte gillade Leader-of-the-pack, snyggast-i-stan-typen. Och jag tyckte att repliken "Nobody puts Baby in a corner" var så oerhört töntig att jag rös. "Ingen sätter Lillan i ett hörn!!??" Allvarligt?

Nu känner jag dock att bloggen lever i stor fara att tappa läsare... så för alla som tycker att jag verkligen får ta och skärpa till mig, här kommer en snutt med Johnny och Baby. Jag väljer bara bort att klicka på just det klippet.




4 kommentarer:

  1. Jag tycker inte heller om den. Dirty Dancing. Jag försökte genomlida den förut men det gick inte.

    SvaraRadera
  2. Den är fan tur att alla inte har samma smak. Själv älskade jag DD och Patrick Swayze. He he he...men det visste du redan! ;-)

    SvaraRadera
  3. *skrattar* Ja du är en modig kvinna du!!! Jag satt och ondgjorde mig högljutt inne på bion när vi var och såg premiären på Sista dansen. Gillade den förmodligen lika lite som du gillade Dirty Dancing.

    Hade nästan gjort vad som helst för att se dig dansa - såååå himla roligt!!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Strictly Ballroom, älskar den! Hästlängder bättre än hemska Dirty Dancing. Huvva, babyrepliken fick mig att rysa av avsmak... Tack för tipset om Ö&B, vi har bara Strictly Ballroom på en sliten VHS, skulle vilja att ungarna fick se den i lite bättre kvalitet...

    SvaraRadera