tisdag 2 oktober 2012

Världens sexigaste män?

Nu är den här igen. Listan på världens 100 sexigaste män, publicerad först av den brittiska tidningen Glamour och sedan upplockad av de svenska medierna. Vill ni titta på bilderna så följ länken förslagsvis hit.

Om ni inte orkar kan jag meddela att Sverige givetvis representerades av en Skarsgård, att jag tyckte det var en stor överrepresentation av tonårsvampyrer samt att jag var glad att se personliga favoriter som Fassbender, Cumberbatch och Joe Mangianello representerade högt upp i listan.

Dessa listor diskuteras ju ständigt och med stor inlevelse, nästan som om det var folks riktiga kärlekar det handlade om. Jag var på vippen att bli osams på riktigt med en bekant eftersom jag sade att jag inte tycker Micke Persbrandt är sexig. Hon blev riktigt arg på mig och försökte sedan i tjugo minuter att övertyga mig. När jag i slutet av diskussionen yttrade frasen: "Men herregud, jag tycker karl har ett alldeles för litet och spetsigt huvud och så är det med det!" ja, då svajade det i vänskapen.

Det lustiga i sammanhanget är att rent biologiskt sätt kan vi förmodligen inte avgöra mycket alls med dessa hunkar i pappers- eller pixelformat. En hel del forskning visar att speciellt kvinnor kan avgöra på mindre än fem sekunder om en man är kompatibel för fortplantning eller inte. Och därefter är dessa män placerade i "JA" eller "NEJ"-facket snabbare än en gris blinkar.

Hur vi gör det? Genom luktsinnet, tydligen. Kommer vi på doftavstånd så kan vi avläsa allsköns information. Vi bekräftar informationen med blicken, och gillar vi det vi ser och luktar går vi vidare till att smaka för ytterligare informationsanalys. Vi analyserar snabbare när vi har ägglossning och långsammare när vi är förkylda.

...och eftersom vi inte kan lukta eller smaka på de sexigaste 100 männen i världen utan att det kommer någon Hollywoodlivvakt och lyfter bort oss med viss bestämdhet, så är listan bara en övning i argumentation. Deppen mot Pitten. Ryan Gosling eller Bradley Cooper. Team Jacob eller Team Edward - vilken kvinna argumenterar bäst för sin sak?

I förlängningen skulle det vara intressant att undersöka - de kvinnor som alltid säger sig välja män som inte passar dem - undrar hur deras luktsinne fungerar? Det finns ju medicinska tester för hur många doftnyanser man kan uppfatta. Det vore intressant att undersöka. För någon annan än jag.

God förmiddag.

4 kommentarer:

  1. Först: jag har ett jävla bra luktsinne. Sen: Persbrandt är så jävla ful. Han är lika ful som Mikkelsen. Fast Persbrandt är fulare.

    SvaraRadera
  2. Haha! Du har rätt pipan! Sen;
    Min kille är snyggast! Så det så!

    SvaraRadera
  3. *skrattar* Ja, jösssssseeeesss vad folk kan bli förnärmade av att man tycker annorlunda. Jag hamnade en gång i en nästan identisk situation: jag sa att jag inte tyckte att Brad Pitt var snygg!!! Ojojoj.. Medan jag skrattande fick försvara min åsikt insåg jag plötsligt att för min väninna var det nästan på liv och död.. *suck*

    Min lista? Definitivt INTE Persbrandt. No. Nope och nada. Mera så här (utan inbördes ordning)

    Sean Penn
    Patrick Dempsy
    Johnny Depp
    Richard Armitage
    Simon Baker
    Matthew McConaughey
    Collin Firth
    Juanes (Juan Esteban Artistizábal Vasquez)

    Så det så!! ;))

    Kramar

    SvaraRadera