torsdag 25 oktober 2012

Den symboliska duschslangen

I början av detta inlägg vill jag bara få sagt att jag nu inköpt ett stycke ny duschslang. Jag ser detta som en stor och viktig symbolisk handling. Vi har verkligen bara haft tid att göra det allra mest nödvändiga i familjen och fått sortera bort allt det andra. Men det ljusnar tydligen nu.

Sedan har jag också fått bekräftat det som jag länge sedan misstänkt. Folk är irrationella på ett mycket förutsägbart sätt. Forskaren Dan Ariely har skrivit ett flertal böcker om beteendeekonomi. I korthet går det ut på att alla människor beter sig förutsägbart irrationellt när det gäller en mängd saker - inköp, folkomröstningar, barnuppfostran, kärlek - you name it. Det gör i sig att de flesta traditionella modeller för ekonomi och statsvetenskap inte fungerar.

Varför? Jo, därför att folk inte handlar logiskt. Det går inte att beräkna vad de ska göra.

Hur bra en teori än ser ut på papperet så fungerar den inte i verkligheten. Det finns inte ett normaldemokratiskt land i världen där stadsbudgeten gått att applicera fullt ut på verkligheten.

Men det finns ledtrådar, det finns små fingervisningar som berättar hur människor kommer att reagera. Det är det som är den förutsägbara oförutsägbarheten. Och det är det som Arielys böcker handlar om. Jag tycker dessutom att de är rätt lysande.

Däremot orkade jag inte hetsa upp mig över att ännu ett kungabarn ska gifta sig. Hela kungahuset känns så alldeles väldigt överspelat. Nu kommer säkert någon glad royalist invända att det är väl roligt att Sverige får lite bra PR, som när lilla Estelle föddes.

Tja. Fast i ett globalt perspektiv så är just nu den mest omskrivna bebisen inte en Estelle utan en Blu Ivy. Och min kommun behövde inte skicka dopgåvor till Beyonce och Jay-Z. Det mest mediaomskrivna kommande bröllopet hör inte heller till de kungliga. Där toppar Brangelina.

Vad vill jag säga med detta? Att det inte finns något som kungahuset i mina ögon kan tillföra som inte en riktigt berömd skådis/artist kan göra. Men Silvia gör ju så mycket välgörenhet! invänder vän av ordning. Jo, men hon varvas ju flera gånger om av Bono och Bill Gates, till exempel.

Nä, det där hoppar jag över och klickar/zappar förbi. Så långt det är fysiskt möjligt att blunda för eländet.

2 kommentarer: