tisdag 26 februari 2013

Alltså, den där Freud...

Vissa människor, historiska eller nutida, känner man på sig att de borde vara ganska roliga att ha med på fest. Jag tror att Buddha till exempel var en ganska skön snubbe att festa med, men jag är också säker på att Malcolm X var en jäkligt jobbig typ som alltid skulle börja attackera folks politiska åsikter PRECIS när alla blivit lagom gladfulla för att inte kunna argumentera emot alls.

Sigmund Freud är jag ganska övertygad om att han inte var den man först ville bjuda in till partyt. Speciellt inte om han tog med sig sin lärljunge Wilhelm Jung.

Nä, det var nog då man fick ha de där obehagliga konversationerna:
"Måste vi verkligen bjuda Sigge?"
"Jo, men nu sade jag till Wille innan jag hann tänka mig för, så..."
"Ah, men... han ska ju alltid börja tala om för folk att de är sexuellt frustrerade så snart han har fått två glas vin innanför västen... Och vad tusan är det han GÖR med alla de där hysteriska kvinnorna som står på kö utanför hans mottagning dagarna i ända?"

Att jag över huvud taget funderar över dessa herrar idag, var för att jag hade väldigt tydliga drömmar på morgonsidan och tyckte att jag på skoj kunde slå upp betydelsen i mitt drömlexikon. Ett drömlexikon, som då förstås bygger på Freuds och Jungs teorier.

Först drömde jag om en byrå som hade stängda och låsta lådor. En ganska snygg byrå, lite gustaviansk så, men inte riktigt min stil...

Sedan drömde jag att jag tittade ner på en kantställd drickaback på golvet och i den låg ett levande monsterhuvud som jag var tvungen att stampa ihjäl (jag menar, det LEVDE ju fortfarande, vem vet vad ett sådant kan hitta på)

Döm om min förvåning när jag slår i mitt lexikon och får reda på att dessa - tyckte då jag - två vilt skilda saker betyder: "förträngning eller förnekelse av djupa känslor, ofta sexuella, saker att bekämpa eller brottas emot i din egna naturen".

Ungefär samma text dyker också upp då man läser om drömmar om vatten, eld, mjölk eller om man drömmer att man själv är galen. Spännande värre... eller Freud som gör det hela enkelt för sig? Antingen handlar det om sex eller också om döden. (Om jag varit tvungen att slå vad hade jag faktiskt lutat mer åt att monsterhuvudet hade mer med dödsrädsla att göra. Men vad vet jag.)



3 kommentarer:

  1. "En man i byrån" har fått nya dimensioner. Klart man stampar ihjäl monsterhuvuden. Vad säger det där lexikonet om högafflar i pumpaskallar som tillhör ett jävla fågelskrämmemonster då? BAH!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag tror att Freud själv var extremt sexuellt frustrerad så att han som en pubertetsunge såg sex överallt! Fast ibland är ju en cigarr bara en cigarr...

    SvaraRadera
  3. Hahahahahahahhaha, gud vad roligt!! Ja, jag är också mera inne på Frejas spår!! Den stackars lille Sigge... Men huva vilka obehagliga drömmar..

    Kramar

    SvaraRadera