tisdag 12 februari 2013

Sagt om spel

Idag på väg hem i bilen så pratade vi om åldersgränser på spel. Än så länge är jag ganska hård med vilka x-box, playstation och pc-spel barnen får spela. Alla datorer står dessutom i samma rum (okej, min laptop undantaget) och vi har en TV. En. Inget på rummet. Mina pojkar är 6 och 7 år gamla och det är de reglerna som gäller.

Med det sagt så är inte pojkarna helt nöjda med reglerna. De har jämnåriga kompisar som spelar Call of Duty. Det får inte de göra. Och det var det vi diskuterade.

Till sist tröttnade Rebellen, min yngste son som tycker alla regler är en världslig sak.

- Mamma! När vi spelar Minecraft så är det faktiskt du och pappa som skriker när det dyker upp zombier och creepers. Inte vi. Jag tycker faktiskt att det borde vara föräldragräns på vissa spel istället.

 

Ah, men hej då på ett par dagar. Ska på kurs ett par dagar och återkommer till bloggen när jag skottat mig in genom hallen igen på fredag.

p.s. Det går väldigt bra för Ben Affleck och Argo på galorna nu... fortfarande mitt bästa tips för Bästa film och Bästa regissör på Oscarsgalan.

4 kommentarer:

  1. Ja jag drömmer mardrömmar om varulvarna i Dungeon hunters senast i natt så jag ska inte säga ett skit.

    Jaså Ben Afflek gå bra va. Ja det där blir som sagt nog hans biljett tillbaka på kryddhyllan.

    SvaraRadera
  2. Så du skall iväg du? Ha det bra!

    Hmm... Spel. Har ofta dessa diskussioner med Benjamin 13 och Leon 9 år. De tycker att jag är hård. Vi har en tv här nere - en där uppe där också en stationärdator står. De får under inga omständigheter ha en dator eller tv på rummet - jag skall veta vad de spelar och vilka sidor de är inne på. Då Benjamin får spela de flesta spel, har det varit svårt att hindra Leon från att spela utan att vara orättvisa mot Benna. De har blivit duktiga på att själva sätta sina gränser: Leon vet till exempel vilka spel han tycker är otäcka och Benjamin spelar högst ett par timmar om dagen. Så länge det fungerar så känns det ok för mig.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vi har oxå diskuterat här, men mitt problem är att mannen är på ungarnas sida... Nu är de 12 och 14 och jag har gett mig, de får själv känna vilka spel som är för otäcka och vilka de klarar av, tidigare var jag benhård på de åldersgränser som var satta för spelen. Helst ser jag att de inte spelar first person shooter-spel, men eftersom det är mannens favorittup av spel så driver jag en ojämn kamp... Fast de rensar faktiskt bort en del spel själva, jag får vara nöjd med det.

    SvaraRadera
  4. Vi har också bara en teve. Det räcker tycer jag. Smarta söner du har....här har vi inte behövt ha några diskussioner om spel...mer än tiden då...för hon håller sig till ponnyspel o liknande. Spelar...öh....för övrigt inget alls numer. Pysslar nog mest bara.

    SvaraRadera