torsdag 19 april 2012

Ett inlägg om skolmat

Det har varit en del upprörda rubriker i tidningarna de sista dagarna om skolmaten och bristen på kvalitet i många kommuner. Jag kanske ansåg att det mest skrämmande i sammanhanget var närundersökningen som visade att 75% av alla föräldrar som svarade inte har en aning om vad deras barn äter på dagarna. Där känner jag att jag vill hytta med fingret och skrika "skäms!!".

För jag tycker att det är viktigt är barnen äter bra. Att de gillar maten. Själv har jag tur. Mina barn går just nu i en skola där maten tillagas av en kvinna som nog egentligen borde ha varit kock hos till exempel Leif Mannerstedt, men som istället dagligen lagar mat åt de 60 skol- och förskoleelever i vår lilla byskola. Jag lyckades inte få min yngste son att gilla mat på fem åt, men sedan började tant Elisabeth laga åt honom och då var det en helt annan femma...

Nästa skola som barnen fortsätter upp i har samma skolmatschef och ett riktigt engagerat gäng skolmatskockar. Här är en artikel jag skrev om dem för några månader sedan (publicerades i Västmanlands Nyheter).

Utvecklingen från den gamla skolmatsbespisningen till dagens skolmatsrestauranger har nu tagit ytterligare ett jättekliv. Som alla andra kockar kan nu skolmatskockarna också tävla i matlagning på nationell nivå.
Skolmatsgastro, den aktuella tävlingen, kom till på initiativ av köksmästaren Kurt Weid. Under en rundresa i landets skolkök upptäckte han att det fanns ett behov av förnyelse och utveckling. Tillsammans med Lantmännen arbetade han fram ett förslag till tävlingen Skolmatsgastro som är öppen för de drygt 15 000 skolmatskockar som varje dag lagar mat åt Sveriges 1 200 000 skolbarn och pedagoger.
Utmaningen skiljer sig något från till exempel Kock SM, såtillvida att deltagarna ska anpassa måltiderna till sin egen vardag. Det innebär att tre rätter: en soppa, en vegetarisk rätt och en kycklingrätt, ska tillagas för endast 10:- per portion var. Dessutom ska en kreativ matsedel för en vecka bifogas. Alla måltider måste motsvara de riktlinjer för näringsvärde och kostnad som gäller ute i skolorna.

Ett lag från skolmatsresturangen Gyllene Ugglan i Kolsva har antagit utmaningen. Skolmatskockarna Marie Bergdahl och Marcus Gustafsson tillsammans med kostchef Eva Elgh ska i dagarna skicka in sina tävlingsbidrag till juryn för en bedömning. Den 6 februari får de veta om de går vidare till finalen på branschmässan i Älvsjö i april.
Det hela startade med att chefen för måltidsservice vidarebefordrade en inbjudan från Skolmatsgastro till Malmaskolan om att delta med ett lag i tävlingen. Marie och Marcus nappade på förslaget.
- Eva kom med som nummer tre i laget, och hon har dubbelkollat att näringsvärdet är rätt och att maten inte kostar mer än 10:- per rätt och portion, berättar Marie.
- Recepten är våra egna, tillägger Marcus, och vi har provlagat dem till eleverna här på skolan så de fått tycka till om smaken. Barn är väldigt ärliga, så vi har fått många åsikter om vad som smakar bra och vad som inte smakar bra.
Tävlingsrätterna ska också innehålla vissa utvalda ingredienser, som vit fiberpasta, kycklinglårfilé, speltbröd, linser och vita bönor. Eva konstaterar att de behövt justera rätterna minimalt för att de skulle motsvara kraven.
- Priset och näringsvärdet fixade de här kockarna på pricken från början.
- Har man jobbat med skolmat såhär länge, så får man en känsla för hur en måltid ska vara för att det ska bli rätt, förklarar Marie.
Eftersom Marie Bergdahl har arbetat med skolmat under större delen av sitt yrkesliv, har hon också kunnat följa den utveckling som skett genom åren.
- Det går spikrakt uppåt med maten i Köpings kommun, berättar hon. Maten blir bara bättre och bättre, mer ekologiska varor kommer in till exempel. Intresset för mat ökar.
Marcus, som arbetat på till exempel Finlandsbåtar där man har en avsevärt större budget att röra sig med, märker också hur stort intresset för mat hos barn blivit.
- När mina föräldrar var yngre så hade de förstås aldrig satt sin fot på en Thairestaurang, de fanns ju inte. Men idag så kan barnen till och med komma och säga till mig att maten borde vara starkare för så smakade det när de var i Thailand. De är vana vid olika kök och inte alls rädda för att smaka.
Hur ser då de tävlande på sina chanser till att komma till finalen i Älvsjö? Eva tror att Malmaskolans restaurang kan ha ett äss i ärmen.
- I priset för våra måltider har vi också räknat in kostnaden för smör, bröd, dryck, en råkostbuffé och frukt. Allt ryms inom tiokronorsgränsen. Det betyder att vår meny går att använda fullt ut i verkligheten. Vi har också redan lämnat som förslag att vår veckomeny ska ingå i nästa termins måltider på riktigt.
Marcus och Marie håller med om att det viktigaste är att menyn ska gå att använda som den är direkt i skolan.
- Som kock kan man hitta på vilka recept som helst, men barnen måste ju vilja äta maten också. Det spelar ingen roll om man lagar mat för 1 000 kronor eller 10 kronor, man vill vara stolt över det man skickar ut, avslutar Marcus.



  
Skolmaten bli bättre om andra människor också uppmärksammar den. På de flesta skolor får föräldrar eller andra släktingar gå och äta för självkostnadspris en gång/termin med sina barn. 

Kanske är många som borde byta ut en vanlig dagens mot en lunch med sina barn?

7 kommentarer:

  1. Ni kan vara lyckliga i er skola! Skolmat finns i det närmaste inte i de landet som jag bor i och om den finns består den till stora delar av pommes frites oh friterad schnitzel.

    SvaraRadera
  2. Javisst är skolmaten viktig. Vår skola har ryckt upp sig betydligt sen jag gick där men kan säkert bli bättre.
    Ha en skön fredag!!

    SvaraRadera
  3. Det är en viktig fråga. Jag ser ju på kylskåpet på lappen jag fått hemskickad vad de äter men jag vet inte om den är god. Jag var förbi och åt hos dem innan jul och då var det pannkakor och det är väl inte så mättande. Annars verkar barnen iallafall ha det mer varierat och godare maträtter än när jag gick i skolan så jag hoppas vi går framåt.

    SvaraRadera
  4. Skolmat is the shit. Jag åt som fan i skolan men då var det också fin mat. Jag tror man ska ha med sig "matkultur" hemifrån att mat är viktigt. Helt suveränt att ha en sådan kock i skolan.

    SvaraRadera
  5. skomat! LYX I danmark måste man göra egna matlådor! typ smörrebröd!!! Nyttigt och en möjlighet att själv påverka kosten men ändå...hälsningar Köpenhamnsmorsan

    SvaraRadera
  6. Mm, skolmat är ett privilegium som vi får värna. Hos oss funkar det väl. Pojkarnas mormor jobbar i skolkök.

    SvaraRadera
  7. Nog hade jag önskat att barnen fick bättre mat i skolan, men jag är ändå nöjd med att båda mina barn äter skolmaten... Den mat jag lagar vill de inte ens smaka...

    SvaraRadera