fredag 27 april 2012

Fotofrossa

Jag tänkte jag skulle visa hur långt våren i Mälardalen hunnit. Dels för att det kändes som ett trevligt fredagsinlägg, men också för att jag varit ute med kameran för en stund sedan och försökt hitta en bra bakgrundsbild till en affisch för vårmarknaden som kommer. 

Ja, sedan kommer resten av dagen att ägnas åt att sitta i telefonkö och att deklarera (plus eventuellt att sitta i telefonkö OM deklarationen), så jag behövde något lite lättsamt jobb före det.

Narcissen är från rabatten framför huset där jag slängde ner allsköns överblivet förra året och nu bara blir överraskad av vad som kommer upp.

Grodynglen är från dammen. Sönerna bevakar dem dagligen och kan nu se att det rör sig ordentligt i äggen.



Träden är också på vippen att slå ut. Det understa är förstås mitt återuppståndna träd som från början var ett persikoträd men som har återuppstått som körsbär.

Borde inte ett återuppståndet träd kallas Arbum Resurrectum på latin?











Bävern har dämt upp en boplats alldeles nedanför gården i år igen. Intresserade naturfotografer får höra av sig fram emot midsommar så visar jag ett perfekt gömställe för att få med de stora "råttorna" på bild. Men de kommer inte att visa sig på några veckor än.








4 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Här har tyvärr inte våren kommit så långt. Ha en fin dag och trevlig helg! /Helena

    SvaraRadera
  2. Aaaaa jag får pricksjuka av grodyngel. Brrrrr. Men jag tycker om dem ändå.

    När jag gick kurs i strömsholm, det är bara tio mil dit, så var det alltid mycket varmare och mer vår/sommar där än här. Alla år. Bah. Vi har en vädergräns vid älven i By/Näs en mil söder om oss.

    SvaraRadera
  3. Älskar grodor, hoppas du fortsätter fota dem! När jag var liten bodde jag bredvid en å fylld av bävrar. Minns plasken när de smällde med svansen i vattnet....

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder... Man kanske skulle göra en sådan promenad i sitt närområde?

    SvaraRadera