lördag 7 april 2012

Spott, tuggummi och silvertejp

Hej och hå, så var det påskdag med kalasande och ätande för jämnan. Vi har avklarat ett födelsedagskalas mellan klockan 12 och 15, och ska nu förbereda oss för kvällen. Jag har tappat kontrollen litegrann över alla andra helger än julen. Det verkar som om alla firanden blir hoplimmade i sista minuten med lite spott, tuggummi och silvertejp.

Jag smäcker ihop helgerna istället för att lugnt och metodiskt förbereda mig för dem. Sedan brukar jag på själva "afton" sätta mig ner och kolla av en liten checklista på sådant jag tycker att barnen ska få ha upplevt under sagda helg så jag kan känna att jag inte fuckat upp deras barndom på just den här punkten. (Jag kanske också ska passa på att skicka en tanke till våra oerhört pyssliga pedagoger som täcker upp den biten fint. Bless you. Ni hade ju till och med odlat eget gräs att placera påskharar och kycklingar på.)

Men vi har hunnit med att måla ägg och sätta fjädrar i en buske i trädgården, och vi har cyklat och haft picknick och rullat köttbullar, och vi har gula dukar på borden (den ena är till och med struken) och ungarna har fått påskägg på två ställen. Sedan skulle jag vara lite käck med påskriset i år och tog in ginst som blommade oerhört vackert och gult ända tills idag när jag kom ner för trappan och insåg att hela skiten ruttnat precis i lagom tid till påskafton.  I kaminen med det...

Jag tror jag ska spara ner den här bloggen i ett brev och ge till mina söner när de är stora, så de får säga hur de kommer ihåg det hela... förmodligen tycker de att det hela rullar på ganska bra. Jag ger mig attan på att föräldragenerationen hade det precis likadant och jag kommer inte ihåg så mycket annat än att det blev påsk då också.

Ha en gla' en.


4 kommentarer:

  1. Odla gräs... är inte det olagligt?

    De kommer förmodligen att skratta ihjäl sig om du spar det här och ger dem när de är vuxna.

    Min storasyster Mimmi skulle fixa påskris. Hon gick fem steg till äppelträdet och bröt av några kvistar. Hon bemödade sig faktiskt att vira på några dun, inte KASTA dem i riset som hon gjorde förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det var inte SÅNT gräs :-D

      Radera
  2. Jag förlitar mig på att mannen både till jul och påsk skapar extremt avancerade skattjakter, med gåtor och koder och kartor, för att hitta julstrumpor och påskägg. Det är magiskt nog för att täcka in båda helgerna i ett skimmer, resten spelar inte så stor roll...

    SvaraRadera
  3. Inte illa att varit på Blåkulla.. ;) Iaf i drömmen...
    Jo, man ska vara ärlig med finess brukar jag säga. Ärlig emn inte såra nån...
    God fortsättning på Påsken!!

    SvaraRadera