tisdag 17 april 2012

Vargtimmen

I natt, klockan sådär 04.10 var jag uppe och städade lådan med presentpapper och snören. Det var nu inte helt frivilligt. Katterna hade vält ut den, och börjat gnaga på snörena. Speciellt förtjusta är de i de snören som är glittriga och delvis gjorda av metalltråd. Vilka små idioter. 

Jag såg höga veterinärräkningar framför mig och gick upp för att ställa i ordning. Sedan var det lite svårt att somna om, och jag låg och tänkte på att jag återigen låg vaken under vargtimmen. Så här står det om just begreppet:

Vargtimmen kallas den tid före gryningen som infaller ungefär 03.00 - 05.00 och då kroppens aktivitet är som lägst. Blodets halt av hormonet melatonin är som högst, kroppstemperaturen och blodtrycket sjunker till dygnets lägsta nivåer och ämnesomsättningen går ner.

Melatonin är det hormon som gör oss sömniga, och brist på detsamma gör oss deprimerade och jet-laggade och en hel massa annat. Hos djur stiger melatoninnivåerna under våren, och de går i brunst. Det finns vissa motsvarande effekter hos folk också.

Det finns kroppsnära hormon i en hel del mat, så jag googlade fram en lista för att se om jag kunde få lite sovhjälp av maten.

Mat med mycket melatonin i:
 Körsbär
  Mjölkprodukter, till exempel keso, ost, mjölk
  Sojaprodukter, till exempel sojamjölk, tofu, soja nötter
  Viss fisk, exempelvis kolja och lax
  Skaldjur
  Kött, framförallt fläskkotlett, lammkotlett, nötkött och vilt
  Kyckling och kalkon
  Fullkorn
  Bönor
  Ris
  Potatis
  Vetemjöl
  Hummus
  Linser
  Hasselnötter, jordnötter, cashewnötter, valnötter och pekannötter
  Ägg
  Sesamfrön och solrosfrön
  Frukt, framförallt äpple, plommon, ananas, apelsin, banan och fikon
  Grönsaker, framförallt avokado, broccoli, grönkål, tomat

Vet ni hur min kost ser ut? Precis så. 

Så ingen hjälp där. Pensionärsvarning där också då, med andra ord.

p.s. fotot igår föreställde en fotbollsstor trädsvamp som växt på en björk

5 kommentarer:

  1. Åh så då kanske ett glas varm mjölk inte är helt påhittat då?

    SvaraRadera
  2. Då är jag ett djur. Jag satt uppe med kalaspuffar och korsord i natt. Bah.

    SvaraRadera
  3. Vår äldsta katt är galen i presentsnören, han kan lukta sig till dem, så de är helt bannlysta hos oss...

    SvaraRadera
  4. Äter det mesta av det där, inte linser doch men älskat hoummus. Ska öka hoummusdosen kanske så jag slipper vara vaken på nätterna :-)

    SvaraRadera
  5. Vargtimmen. Ja den är inte helt lätt den..
    Kram

    SvaraRadera