onsdag 18 april 2012

Utsikt från ett fönster

Vi har två fönster hemma där jag inte har tillstymmelse till gardiner, helt enkelt för att jag tycker utsikten är för bra. Dessutom vetter det ena fönstret mot syd och det andra mot nord, så det hela blir väldigt symmetriskt.

Jag hade tänkt knäppa ett kort eller två genom dessa fönster under året bara för att följa årstiderna.

Så här långt har våren kommit i Mälardalen:

Här är köksfönstret, och utanför står mitt älsklingsträd. Jag fick det som present, ett persikoträd som var tvunget att planteras vid en södervägg och som hade mörkrosa blommor. Eftersom persikoträd är notoriskt sköra, ympas de på andra träd. Det knäcktes ända nere vid roten första hösten.

Jag lät stubben stå kvar, och hör och häpna - på tre år växte det upp ett tre meter långt körsbärsträd istället. Med vita blommor. Jag kallar det mitt överlevnadsträd.






















Så här stora knoppar är det på trädet just nu. Lagom till min födelsedag brukar jag få extra vacker utsikt när jag lagar mat, det är trevligt.

...och så här är utsikten från vårt sovrumsfönster, rakt ovanför ett äppelträd.

 Det skulle behöva beskäras mer, men samtidigt blir det som en vit kanapée att titta ner på på försomrarna när man vaknar. Inte fult det heller. Så här långt är äppelträden gångna:





Det tar sig. Långsamt.




11 kommentarer:

  1. Jag har kunnat skörda den första gräslöken här i Hamburg och hoppas att det snart ska kunna bli rabarberpaj på pinfärska, egna rabarber. Ja, det blir vår, så sakteliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har förstås blivit mer vårlikt på kontinenten :-) Men gräslök har jag klippt en gång jag också.

      Radera
  2. Haha. Ja, jag kämpar ju och fotar mitt grillbord, men det är fortfarande en stor snöhög på det så nu lägger jag ner ett tag. Men jag måste erkänna att ni faktiskt HAR vår :) Och om det inte ekade så förbenat skulle jag vilja plocka bort några gardiner i mina stora fönster. Stilrent och snyggt.
    Ja, hönsen var en strategi. Med fyra hundar behöver man en hundgård. Men det roliga är att maken tackat ja till valpen utan min övertalning. Han är blödigare än man kan tro. När valpens morfar ringde och sa att han tänkte nacka de tre överblivna valparna i vedbon tog det skruv. Förresten har jag varit smart och gett bort hönsen till Hälsans Trädgård så jag anser de ändå som mina =D Jaja. Nu ska vi se om det går att kommentera. Har inte försökt på ett tag för jag orkar inte sitta och bevisa att jag inte är en robot gång på gång. Tjoho /N

    SvaraRadera
  3. Så "Astrid LIndgren" att titta ut på äppel- och körsbärsträd. Jag tänker på den där bilden från Bullerbyboken. =)

    SvaraRadera
  4. Hihi, persikor blev till körsbär, naturen tar sig märkliga stigar.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Precis som oss mäniskor, nej tänkte trädet jag är född född till körsbärsträd men lever i ett persikoträd. Jag gör om och gör rätt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltså ett transsexuellt träd? Ja, varför inte :-)

      Radera
  6. Tack, är mycket nöjd själv med min blogg.

    SvaraRadera
  7. Man behöver inte ha garidner i precis alla fönster. Men det måste ju passa in i omgivningen so ditt gör med en grön växt bredvid. Så naket o skönt att se ut.
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  8. Här är det svårt att ha någon sorts lövträd förutom björk... Men vi har inte gardiner i några fönster och utanför vårt sovrumsfönster har vi två vackra (falska?) Ornäsbjörkar...

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt tanke med trädet. Eller, tanke var det ju inte. Det var något Anne. Något vidunderligt..

    Kram

    SvaraRadera