måndag 2 april 2012

Katniss och kosmos och kungar

Idag ska jag inte utföra något jobb utanför hemmets väggar förrän vid sju ikväll. Kanske jag dristar mig till att ta en sväng till miljöstationen och affären, men det är så stora svängar som det blir.


Alltså har jag all möjlighet i världen att varva jobb med roligheter. Just nu läser jag Hungerspelen-trilogin parallellt med Stephen Hawkings Den stora planen. Alltså blandar jag en helt påhittad och mörk framtidsutopi med vår tids främste universalteoretikers idé om hur allt fungerar.


Det lustiga är jag hela tiden hittar beröringspunkter mellan de två böckerna som nästan är mer intressanta än läsandet av varje enskild bok.


Sedan ska jag också unna mig en titt på första avsnittet av säsong två i en serie jag väntat på sedan före jul.


Vi får se vad som slutligen vinner kampen om måndagen: min egen plikttrogenhet, läran om hur allt fungerar, tonåringar som jagar varandra till döds eller fem kungar som slåss om sju kungadömen ;-)

5 kommentarer:

  1. Hungerspelen har barnen läst i skolan, ev ska dom åka på bio o se den. (Tonåringen alltså..)
    ha en bra Blå Måndag!!

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra helg!
    Ha en trevlig arbetsvecka!

    SvaraRadera
  3. Hawkings is the shit. Jag ser allting på tv där han är med. Den där boken måste jag lägga vantarna på.

    SvaraRadera
  4. Åhh, jag måste läsa den Stephen Hawkingboken, sånt är fascinerande!

    SvaraRadera
  5. DEN måste jag också läsa.. Snart.

    SvaraRadera