tisdag 24 april 2012

Skräcklistan


Igår på Facebook hittade jag en lista som räknade upp 100 skräckfilmer från de sista 100 åren som räknas som den absoluta skräck-toppen. Nu är inte skräckfilm min favoritgenre, men är man filmvetare så är man (resonerade jag) och satte igång att klicka för att ta reda på hur många jag sett.

Resultatet blev inte så väldigt imponerade, jag hade bara sett exakt hälften av de 100, 50 stycken. Sedan tittade jag en gång till och insåg att i snitt så har medelpersonen bara sett 13 av dessa 100. Det kan jag i och för sig förstå. Om jag inte minns fel så är den tyska versionen av Nosferatu nästan 100 år gammal.

Men jag började fundera på det där med skräck. Vad blir man egentligen rädd för? De flesta skräckfilmer lämnar mig helt oberörd. Ofta går det ju att förutsäga precis vad som ska hända. Och allmänt blodskvättande och annan gegga a la Saw är mest bara trist.

Däremot är jag oförklarligt rädd för zombier. Jag menar, varför? Det spelar ingen roll hur löjlig sminkningen är, jag tycker det är obehagligt i alla fall. Något med hur de rör sig, tror jag.

Hur som helst tog jag ett annat test på FB som visade att jag skulle överleva minst sex år efter zombieapokalypsen. Mad skills. Så då så.

Här är den lååååånga listan för den som vill kolla sig själv.


28 Days Later
The Abominable Dr Phibes
Alien
An American Werewolf in London
Angel Heart
Audition
The Beyond
The Birds
The Black Cat
Black Christmas
Black Sabbath
Black Sunday (aka The Mask of Satan, Revenge of the Vampire)
The Blair Witch Project
Braindead
Bride of Frankenstein
Cannibal Holocaust
Carnival of Souls
Carrie
Cat People
The Changeling
Come And See
Cronos
Daughters of Darkness
Dawn of the Dead
Day of the Dead
Dead of Night
Dead Ringers
Deep Red
The Descent
The Devils
The Devils's Backbone
Don't Look Now
Dracula
Eraserhead
Eyes Without a Face
The Evil Dead
Evil Dead II
The Exorcist
Flesh for Frankenstein
The Fly
The Fog
Frankenstein
Freaks
God Told Me To
Halloween
The Haunting
Hellraiser
Henry: Portrait of a Serial Killer
Hour of the Wolf
Inferno
The Innocents
Invasion of the Body Snatchers (1956)
Invasion of the Body Snatchers (1978)
I Walked with a Zombie
Jacob's Ladder
Jaws
Kill, Baby… Kill! (aka Operazione Paura, Curse of the Dead)
Kwaidan
Let's Scare Jessica to Death
Let the Right One In
Les Diaboliques
Martin
Martyrs
The Mist
Night of the Demon
The Night of the Hunter
Night of the Living Dead
A Nightmare on Elm St
Nosferatu: Eine Symphonie des Grauens
The Old Dark House
The Omen
The Orphanage
The Others
Peeping Tom
Phantasm
Poltergeist
Possession
Psycho
Pulse (Kairo)
Re-Animator
[Rec]
Repulsion
Ring (Ringu)
Rosemary's Baby
Saló
The Shining
The Silence of the Lambs
The Sixth Sense
Society
Suspiria
Switchblade Romance
The Tenant
Texas Chainsaw Massacre
The Thing
Threads
Vampyr
The Vanishing
Videodrome
Wolf Creek
The Wicker Man

6 kommentarer:

  1. Oj jävlar. Ja jag har sett de flesta kan jag konstatera. The Thing tycker jag är skitbra i regi och skådespeleri. Specialeffekterna är ju lustiga.

    SvaraRadera
  2. The shining är ju faktiskt läskig! Gammal men alltid läskig! De äldre av slaget är nästan läskigare för i nya filmer är det bara "effecter" och konstruktioner och då tappar man läskigheten lite tycker jag! Ha de/Köpenhmnnsmorsan

    SvaraRadera
  3. *ler* Som du kanske la märke till (eller inte alls) gjorde jag också listan efter dig.. Och jag har verkligen svårt för att se skräck, men hade ändå sett en 30 st. Jag tycker däremot om klassiker och många av dessa filmer är just sådana.

    Jag har svårt att se skräck för jag lever mig in i allt alltför mycket. *skrattar* Och Saw tycker jag bara är vedervärdigt äcklig. I och för sig har jag bara sett del 1, 2 och delar av 4.

    För övrigt håller jag med Köpenhamnsmorsan!! The Shining ÄR grym!

    Kram Åsa!

    SvaraRadera
  4. 75 av dessa har jag sett, och jag kan säga att de två bästa på listan är : The Descent (grotta, instängd, djupt, ångest, okänt, klaustrofobiskt) och Wolf Creek som är klassisk utlämnad-till-galen-ensling-in-the-middle-of-nowhere. Faktiskt i Australien. Fantastiskt bra! (jag gillar riktigt bra skräck..INTE splatter och blod).
    Tycker dock The Hills have Eyes borde varit med....

    Kram kram!

    SvaraRadera
  5. När jag var liten på 70-talet gick det skräckfilmer sent på TV på sommarlovet! Minns hur läskigt jag tyckte att det var... minns titlarna -Handen-Levande begravd-Mumien-Frankenstains monster-Varulven-Dracula-Psycho-Fåglarna-Lagunen (inte Den blå lagunen)! Sen kom Hajen och Exorcisten! De såg jag aldrig, de var för läskiga! Efter dem kom Motorsågsmassakern och Fredagen den 13:e! När lammet tystnar och Carrie minns jag! Brrrr...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Jag gilar verkligen inte skräckfilmer, jag blir rädd för allt och jag vill inte vara rädd! Men jag kollade listan och insåg att de få skräckfilmer (9 av de på listan) jag sett ändå gett väldigt starka intryck. Som Repulsion, den är ju sjukt bra! Sen har jag sett "Dimman", frågan är om det är The Fog eller The Mist.. Den såg jag tillsammans med min kompis som gratisfilm när vi jobbade på en militärrestaurang. Det var hon och jag och typ 300 killar som såg den i en stor gympasal, sittandes på pinnstolar. Jag minns att den var otäck men att vi inte kunde skrika ut vår fasa eftersom det då direkt skulle höras att de var de två enda tjejerna i lokalen som var rädda... Hajen såg jag när jag var typ 14 år och sen trodde jag att hajen skulle komma genom duschmunstycket när jag duschade, då lärde jag mig att jag nog inte borde se sådana filmer...

    SvaraRadera