lördag 3 mars 2012

Huset vinner alltid

Lycka säljer inte. Så är det bara. När folk är nykära, eller nygifta eller nyförlösta eller nyss har avslutat Vasaloppet och/eller Vätternrundan så konsumerar de inte. Dopaminnivåerna är på topp som de är.


Men drömmen om lycka säljer. Oj, oj. Hela konsumtionssamhället är ju uppbyggt på att du som människa ska sträva efter att bli lite bättre och lite lyckligare.


Det går inte att komma undan det. Så fort man tycker att man kommit undan en grej så kommer nästa. Vi lever i en prestationskultur.


Nu, när den stora majorieten av svenska kvinnor  har provat antingen LCHF och LCHQ och har den grejen under kontroll - ja, då kommer nästa grej. Det är inte nog att du gått ner 15 kilo om inte magen är platt. Plattmagedieten är den nya LCHF. 


Och för svenska män så räcker det inte längre att bara åka Vasaloppet och Vättenrundan själv.
Nej. Nu ska du vara med i en team med kompisar som alla gör samma sak. The Big Bromance. Har du inte ett gäng kompisar att svettas med ute i löparspåret är du ute.


Eftersom man som del i en civilisation alltid måste ta ställning till trenden - antingen är man med eller helt emot - så kanske man istället bara ska säga: "Jaha".


Jag är varken för eller emot. Jag bara är.

9 kommentarer:

  1. Ja,vi lever verkligen i en prestationskultur. Vad det gäller mat (jag menar inte bantning för det är inte min grej)så tror jag att det kan vara så himla individuellt vad var och en mår bra av att äta. Sen är ätstörningar olikn en annan sak och bör tas på största allvar.
    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
  2. Platt mage är ju en omöjlighet. När jag åt typ... ingenting var min mage inte bara platt utan insjunken. Det är väl jävulen inte snyggt.

    Så jävla sant.

    SvaraRadera
  3. Speciellt om man är därifrån. =D

    SvaraRadera
  4. Då är vi två om det..... var o en blir salig på sin tro som det så vackert heter, likaså med alla div bantningstrender.
    Ha en bra kväll !!

    SvaraRadera
  5. Ja visst kan man bli trött? Jag funderar på att gå ner rejält i arbetstid och ha tid att fundera ut nåt annat att göra. Sälja bilen.Sluta shoppa igen. kanske börja sätta lökar i rabatterna och sitta och glo när det växer. Det långsamma samhället. Ska vi sätta den trenden nu då kanske?

    SvaraRadera
  6. Nä. Aldrig är det nog. Jaha kanske ändå är ett bra sätt att hantera det för stunden.

    SvaraRadera
  7. Åhh, jag vill ju inte vara med, jag hatar grupptänk. Så jag säger oxå Jaha...

    SvaraRadera
  8. Man blir aldrig nöjd. Mycket vill ha mer heter det ju. Tänk vad många har det bra men ändå inte är nöjda och strävar efter ännu mer. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  9. Amen till det! Jag är JAHA.. Och fortsätter att kämpa emot.. Och i min uphöjdhet ser jag lite ner på de som fortsätter att sträva åt ALLT - av inget..

    SvaraRadera