torsdag 28 mars 2013

Årets första väderångest

Jo, jag vet att hela Sverige väntar på en vår som aldrig verkar komma. Men jag har i alla fall, från och med idag startat trädgårdssäsongen. Svärfar med bror har hela veckan beskurit fruktträden i vår trädgård (jag tror vi ligger på tolv stycken just nu, men två av dem är för små för att beskäras, och två av dem ska bara beskäras på hösten). Så tecknen fanns ju där. Säsongen står inför dörren.

Så idag slog den till - väderångesten!

Tidigare under året har jag varit helt okej med att bara sitta kvar inne fastän solen har lyst från blå himmel. Med upphöjt lugn har jag konstaterat att det bara var bluff-vår och jobbat vidare.

Men idag kände jag mig piskad att ge mig ut, röja grenar, hacka is, kratta kottar - och rensa i växthuset. Och där - där var det redan 15 grader varmt och när jag lyfte på lite torra löv så insåg jag ju snabbt att jordgubbarna börjat säsongen utan mig. Centimeterstora, gröna blad överallt.

Så var det dags, då. Men förra året var det mer dags - då såg det ut så här under påskhelgen:







1 kommentar:

  1. Här ligger snön fortfarande meterdjup i trädgården, så jag kan nog vänta en stund innan jag letar reda på trädgårdskläderna...

    SvaraRadera