lördag 23 mars 2013

Det här med Earth Hour

Vet ni, jag skiter i Earth Hour i år. Faktiskt. Emedan alla nu drar efter andan och förfäras - låt mig förklara varför: jag tycker det är en miljömedvetenhets - skägg.

Ni vet, efter den tid i det klassiska Grekland, då det var ett kännetecken för filosofer att ha helskägg. Till sist blev det så självklart att bildning och skägg hängde ihop, att man inte ens behövde studera för att bli betraktad som smart. Man behövde bara anlägga skägg.

Vi gör det hela tiden idag också. Anlägger "skägg".

Hetero-skägg, till exempel. Det är den där tjej-eller killkompisen som man tar med sig på fester och släktträffar för att man inte är redo att komma ut som gay.

Smal-skägg är ett annat. Det är när man går på dejt och tar en sallad - och sedan svullar ostbågar när man kommer hem.

Vegoskägg och hälsoskägg finns det ju också. Hemma äter de biff med bea men på jobbet är det groddar som gäller.

Och så miljöskägget då - Earth Hour. Hela villaområden som drar ner gardinerna och stänger perisennerna och sedan sitter och surfar på telefonerna eller spelar Nintendo DS en timme så de kan ha gott miljösamvete i ett år fram till nästa gång: "Ni släckte väl i lördags? Det gjorde vi i alla fall vi, det är ju så viktigt att vara ett miljöföredöme för barnen! (så de inte försäger sig i skolan på måndag)"

Näh. Nej, tack. Istället lovar jag att fortsätta göra följande:

- Odla egna grönsaker och potatis och ta vara på frukt och bär från trädgården istället för att köpa allt.
- Begränsa antalet flygresor. Hittills har vi flugit en resa på åtta år, så inte så illa.
- Ha en bilfri dag i veckan trots att vi bor på landet. De veckor vi inte kan hålla detta får vi kompensera på sommarens semester.
- Återvinna.
- Begränsa all onödig konsumtion.
- Släcka lampor, isolera och fortsätta elda med ved.
- Fortsätta plantera träd i vår skog.

Manifestationerna lämnar jag åt någon annan.

4 kommentarer:

  1. Var och en får göra det den kan för att ta hand om vår värld men att göra något bara för sakens skull är ju ingen vidare inställning.
    Själv har jag alltid bilfri dag eftersom jag inte har körkort.

    SvaraRadera
  2. Jepp, så tänker jag med. Vegetariskt minst en dag per vecka, inte slänga mat utan göra lunchlådor och återanvända rester i andra rätter, bilen får stå, inga elprylar på stand by, släckta lampor i rum vi inte är, sopsortering, kompostera mera. Då kan earth hour få fungera som en tankeställare, men någon reell effekt gör den inte, mer en klapp åt en själv på axeln, så duktiga vi var nu...

    SvaraRadera
  3. *ler* Jag gör lite både och. Eller mycket både och. För visst håller jag med - att göra något för att därmed döva ett icke existerande samvete är bara fånigt. Men jag (eller vi) gör så gott vi kan: äger ingen torktumlare eller torkskåp, lågenergi på alla vitvaror och till och med värmepannan är utbytt till en energisnål. Alla lampor är utbytta, alla apparater är inkopplade till avstängningsknappar (förutom just kyl och frys). Vi sopsorterar i 9 fraktioner, odlar egna morötter, sallad och potatis, låter bilen stå de allra flesta dagar (jag går alltid till jobb och hem 7 km) återanvänder brödpåsar mm, handlar mycket sällan nya kläder, smink, skor mm. Och en hel del andra saker...

    Kram

    SvaraRadera