måndag 25 mars 2013

Har hela tiden anat att jag är synsk

Ja, då var jag nyss hemkommen från hufvudstaden, då. Där haver jag presenterat...äh, jag orkar inte skriva i den stilen längre.

Jag var upp till universitetet för att diskutera det metodologiska upplägget för min masteruppsats. Det kändes bra - jag har tydligen förlorat förmågan att stressa upp mig i Stockholmstrafik och jag hade förberett mig. Jag hade till och med förberett mig så pass att jag äntligen tagit reda på PRECIS vad som skiljer en Masteruppsats från en "vanlig" magister:


Masterexamen är en svensk akademisk examen som uppnås efter fullgörande av 120 högskolepoäng (motsvarande två års heltidsstudier) på avancerad nivå. Den engelska översättningen av masterexamen är Degree of Master (Two Years).
En tvåårig masterexamen infördes i Högskoleförordningen från 1 juli 2007 som en påbyggnad på en kandidatexamen eller annan treårig examen på grundnivå, i enlighet med den europeiska Bolognaprocessen. Denna masterexamen kräver alltså totalt fem års högskolestudier, vilket motsvarar 300 högskolepoäng (ECTScredits) eller 200 poäng i det gamla svenska systemet. Detta till skillnad från den magisterexamen som kräver totalt fyra års studier, och som fortfarande kommer att finnas kvar i Sverige, dock i något modifierad tappning med krav på att man först tar ut en treårig examen.
En masterexamen ska enligt den europeiska Bolognaprocessen kunna byggas på med tre års studier till doktorsexamen. För en svensk doktorstitel krävs emellertid, vanligtvis, fyra års doktorandstudier även i fortsättningen, oavsett om man har masterexamen eller magisterexamen sedan tidigare. Masterutbildningen kan trots detta beskrivas som en magisterutbildning kompletterad med studier som tidigare inledde forskarutbildning.
Internationellt betraktas studier på masternivå som post-graduate studies, dvs som del av en forskarutbildning, medan magisterstudier i Sverige traditionellt har betraktats som del av grundutbildningen.

Så nu står det plötsligt strålande klart för mig varför jag inte tog ut mina examina tidigare och istället gör det nu - jag är givetvis synsk! För eftersom de nya reglerna gäller fr.o.m 2007 så har jag genom mitt slarv sparat in ett år och gör redan nu post-graduate work. Om jag vill så kan jag då doktorera redan efter 3 år istället för fyra om andan faller på och platserna finns...
Det är lite svårt nu att fortsätta uppmana pojkarna att vara noggranna och inte lita på turen.

3 kommentarer:

  1. *skrattar* Min utmattning är uppenbarligen inte över. Fick läsa ett antal gånger för att ens förstå... Jösses, vad avdankad i skallen man är!! Men. Selektiv synskhet är toppen!! Good for you!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jisses vilket flyt du har men pojkarna bör nog inte lita på att de har samma tur.
    Kram

    SvaraRadera