torsdag 21 mars 2013

Köptempelbonanza

Igår var jag på ett föredrag som delvis handlade om Mall of Scandinavia. För dem av er som inte bor på snabbåkt avstånd från huvudstaden så kanske jag måste förklara att det alltså är en...ja, köpstad måste man väl kalla det, som kommer att ligga i anslutning till Friends arena i Solna.

Om man tittar på antalet bostäder osv. som kommer att ligga därute när allt är klart, så är det i princip som om någon tagit en småstad i storleksordningen min egen och bara lagt den bredvid en annan, större stad.

(här har ni arkitektens genomgång, bilder på hur staden kommer att se ligger ca. 5 minuter in och framåt: http://www.youtube.com/watch?v=BiyXZ2PrFbs )


...och lite renderade bilder från in och utsidan.

Jag begriper att vi inte längre är ett samhälle som tillverkar saker. Vi tillhandahåller möjligen tjänster, även om den biten också håller på att omvandlas till något annat.

Jag har inte heller något speciellt emot stället som Ullared, som liksom skapats av sig själv på någon plats. Inte för att jag någonsin känt ens en avlägsen längtan efter att åka dit och skaffa mig ett eget 4 meter långt kvitto, men ändå.

Men att bygga en hel stadsdel som inte har något annat syfte än att folk ska konsumera och hålla sig sysselsatta med allehanda former av verklighetsflykt? Hm.

Ja, för 2000 år sedan, i ett annat europeiskt, multinationellt förbund i ekonomisk kris så såg det ut så här:


Det är med andra ord bara en tidsfråga innan vi börjar slänga realitystjärnor till lejonen.




3 kommentarer:

  1. Jag håller med, förstår inte det heller!

    SvaraRadera
  2. Det där sista är ju inte odelat negativt i och för sig...

    SvaraRadera
  3. Vi var ju i Friends Arena på mellofinalen och den låg verkligen mitt i en gigantisk byggarbetsplats.... folkströmmarna därifrån efter finalen, när alla tappert försökte leta sig fram mellan järnstängsel och stenhögar för att komma till beboeliga trakter igen, var inte att leka med... Och hos oss är det mannen som vill åka till Ullared, för "han har hört så mycket om det"... Jag tvingar honom att kolla in "Ullared" på femman och hoppas att hans fascination snabbt ska avta, jag vill INTE slösa semesterdagar där...

    SvaraRadera