måndag 11 mars 2013

Jobba gratis?

Det har varit något av en måndag idag, ska jag villigt erkänna. Ett tag på eftermiddagen var jag så trött i skallen av att komma ihåg allt jag skulle komma ihåg att jag inte för mitt liv kunde komma ihåg om jag släppt ut katterna eller inte.

Jag fick helt enkelt öppna dörren och ropa. Och vips, två katter kom inte. Tur att jag i alla fall visste var barnen höll hus.

Men, jag tror att jag har ett visst grepp om arbetsveckan (som jag egentligen startade igår).

Jag fick också mail av en av mina författare som hamnat i en webdiskussion om huruvida man ska göra till exempel högläsningar och sådant av sina böcker gratis eller om man alltid ska kräva betalt.

Oh, det är en svår fråga, det där.

Jag tror att de flesta är helt okej med att jobba en del gratis i början av karriären. Samtidigt som jag vet en hel del karriärcoacher som ständigt insisterar på att man ska ta ut högsta möjliga avgift för ett jobb (speciellt om man är kvinna) för att visa hur högt man värderar sig själv och sin tid.

Jag är lite tveksam till att applicera den senare metoden rakt av. För att den ska funka så måste det finnas en efterfrågan först. Låt säga att du är världens främsta expert på ishavsfiske och fullt värd 10 000:-/timmen i arvode.

Det är bara det att ditt företag ligger mitt i Kalahariöknen.

Då spelar det inte stor roll hur bra du är. Marknaden finns inte.

Ibland kanske man måste skapa marknaden först och det innebär tyvärr en hel del arbete som man aldrig någonsin kan vara säker på att det betalar sig. Speciellt om man säljer en tjänst istället för en produkt.

Men lika viktigt i sammanhanget tror jag är att ha en klar gräns för NÄR man är klar med marknadsbyggandet och gratisjobbandet. I klar tidpunkt där man kan säga: Nä, får jag inte vettigt betalt nu, då lägger jag ner och inser att det här är inte min grej.

Lika svårt det. Men nödvändigt.


4 kommentarer:

  1. Attans vad snabb du var! :)

    Jag tycker att det är skillnad som nu när det är JAG som har frågat marknaden (bibliotek i det här fallet) jämfört med om de skulle ha frågat mig (Dream on girl!). Då skulle det vara på sin plats med ett arvode.

    Nu blir det i alla fall PR. Och sånt gillas!

    SvaraRadera
  2. Vi löpte en ny kattlucka med en "sista aktivitet-sticka" på. Om de sist gått ut eller sist gått in genom luckan. Jag antar att det bara fungerar om man har en kattlucka. ;D

    Det är svårt att ta betalt när man t ex säljer en text eller en tavla. Så... inte fan vet jag vad jag ville säga med det.

    SvaraRadera
  3. Hahahaaaa... Ishavsfiske i Kalhariöknen =))
    Ja, ibl får man kolla om barna e hemma el inte.. =))
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera