tisdag 12 mars 2013

Eskaleringar

Det finns vissa saker som eskalerar om man inte passar sig. Julklappsbyten, till exempel. En person får en biobiljett medan den andre ger en hotellhelg. Då måste person nummer ett kompensera med en cashmeretröja och så är upptrappningen igång.

Vetenskapliga uppsatser är också en sådan sak. Jag trodde jag hade ett fast grepp runt metodologin men så häpp! - skulle jag bara läsa igenom ett kapitel en sista gång och hittade hänvisningar till två stora verk som tydligen kommer att vara en stor miss att strunta i. Så nu måste jag fjärrlåna dem och läsa helst inom en vecka. Vet inte ens om det är görbart.

Barnkalas är en annan sådan grej. Äldste sonen fyller 8 och ska ha hem klassen. Temat är Star Wars och jag har redan utlovat a) en tårta med ljussvärd på och b) muffins med yoda på för yedierna och Darth Vader för sitherna....

Så kommer då barnet idag (medan jag satt och kikade på facebook) och säger:
" Jag vill inte ha någon skattjakt på mitt kalas. Jag vill att godispåsarna ska ligga i en piñata som ser ut som R2D2!", ja, då tänkte jag verkligen bara säga nej rakt av.

Men så lutar sig barnet fram och klickar där det står foton, scrollar och pekar på en bild.

"Den där gjorde ju du åt B. när han fyllde år."


Så då blev förstås svaret: "Okej, mamma ska se om hon hinner."

Till alla blivande föräldrar - gör aldrig mer än en köpt glasstårta och lite ballonger. Rätt som det är så är ni mitt i kalasupprustningen.

2 kommentarer:

  1. Hahahahahaha - point already taken and mission completed. Har ALDRIG gjort så. Förmodligen för att jag inte duger till det.

    SvaraRadera