fredag 22 mars 2013

Prick i himlen?

Fick ni höra det uttrycket när ni var små? Eller var det någon grej som hade ytterst lokal spridning? Min mamma och mina mostrar använde det uttrycket ganska ofta, vad jag minns. Det betydde ungefär att man gjort något väldigt bra men vet redan på förhand att man inte kommer att få vare sig beröm eller betalning för det. Då får man i alla fall en "prick i himlen".

Idag har jag, bara som ett litet exempel, böjt tiden och därmed motbevisat Einsteins teori som tid som en universiell konstant (i ärlighetens namn gjorde han typ det själv innan sin död också, men ändå) .

Jag lyckades mellan klockan 10.50 och 12.50 köra ungefär 3 mil med bil, handla på apoteket, hämta en beställd bok på biblioteket, storhandla både på Lidl och på Willys, hämta ut ett paket åt min man, tanka bilen och hämta barnen vid skolan.

Allvarligt, jag trodde inte mina ögon då jag svängde in på skolans parkeringsplats med nio minuter till godo! Jag hann till och med läsa hela inledningen av boken jag nyss hämtat. Jag måste ha ramlat igenom någon sorts portal till ett parallellt universum där tiden går långsammare.

Och ändå, trots att jag då antingen böjt tiden eller upptäckt ett parallellt universum, så inte stod det någon mässingsorkester på trappan hemma och spelade, inga banderoller, ingen konfetti och inget samtal från Nobelkommittén eller pressen.

Jag fick väl en prick i himlen, då - för min stora effektivitets skull.

Det kanske är det som är problemet med ozonlagret? Alla duktiga flickors prickar i himlen kanske till sist har tagit hål på det hela.

3 kommentarer:

  1. Jaså du kontrollerar rumtiden? Inte illa pinkat. Jo här sa vi också prick i himlen. Till och med Pluto har hört det som barn, 17 mil nordväst.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig hört uttrycket, men det kan ju bero på att jag mest gjorde bus...

    SvaraRadera