tisdag 19 mars 2013

Känn dig själv

Den där eviga frågan om folk verkligen kan förändras är väl alltid aktuell och alltid intressant att diskutera. Jag brukar ju som oftast tro att jag tror att vissa sidor av ens personlighet kan förstärkas eller förminskas men inte i grunden tas bort eller ändras.

Så varför tror jag varje gång jag gör ett sådant där yrkespersonlighetstest att resultatet ska säga: "Du passar bäst som lejontämjare" eller "Du är utmärkt lämpad för att bli nunna" eller "Du borde försöka dig på en karriär som buktalare" ?

Jag gjorde ett sådant där test igår igen på jobbsafari.se (och hoppades på lejontämjarjobbet). Så här blev svaret:


INFJ-typer är ofta insiktsfulla, noggranna och principfasta personer som tycker om att hjälpa andra att uppfylla sina behov och önskningar. Deras talang är framför allt att utveckla och vägleda andra. De har ofta en stark känsla för vad det handlar om, innan andra omkring dem insett det. Därför är de duktiga på att hjälpa andra med deras personliga utveckling. Den inre världen av visioner och idéer är ofta deras favoritområde och de kan därför verka komplexa och svåra för andra att förstå.
För INFJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och någorlunda välorganiserat, så att de kan bygga upp en harmonisk arbetsmiljö omkring sig. Denna typ behöver lugn och ro omkring sig så att det finns möjlighet att reflektera. Ofta hittar man INFJ:er i jobb där de kan använda sin talang till att skapa insikt och samtidigt utveckla och vägleda andra. Därför finns de ofta i positioner där de har möjlighet att använda sin kreativitet i samband med utveckling av människors potential. Oftast hittas de inom:
Undervisning, språk, konst, myndigheter, arkitektur, medicin, psykologi eller marknadsföring.
Ja, jag kan ju inte säga annat än att där var det ju inga överraskningar alls. I själva verket stämde väl alltihop. jag övervägde till och med att bli arkitekt i nian, men jag hade inte riktigt ork och motivation att läsa in matten. Medicin övervägde jag också, men jag har alltid mer varit intresserad av kroppens funktion än omvårdnadsbiten. Så där har jag "bara" läst anatomi och fysiologi och nutrition. Allt övrigt har jag jobbat med eller jobbar med nu.
Förutsägbart och lite trist, kanske. Men det bekräftar ju mina teorier.
Och förresten så kanske jag kan få in lejontämjargrejen någonstans under "att hjälpa andra med deras personliga utveckling". Jag har ju redan traktens garanterat lydigaste katter, i alla fall. kan ju inte vara så svårt att "skala upp" den verksamheten.

2 kommentarer:

  1. Haha, lejontämjare ??!!
    Det vore nåt !!
    Kram..

    SvaraRadera
  2. Jaha, hur gör du med dina katter då? Mina går in till granarna, äter deras katters mat och vältrar sig i deras nytvättade soffkuddar... =D

    SvaraRadera