lördag 10 mars 2012

Att städa en hel stad

Jag hänger framför datorn en stund och försöker hitta lite motivation till att sätta igång med städning. Sådan där tråkstädning som att rensa i tvättstugan och plocka kvistar i trädgården och städa bilen. Det går sådär.


Men det kanske mer är en fråga om perspektiv? Eftersom det nu är ett år ganska precis sedan tsunamin i Japan med efterföljande kärnkraftskatastrof, så har tidningarna haft en del reportage för att följa upp hur saneringsarbetet går.


Det kommer att ta sådär en 40 år innan det går att bebo de drabbade städerna fullt ut och då måste följande saker göras först:


1) sanera de förstörda kärnkraftverken. Och det tar tid eftersom man bara kan vara 1-2 minuter i taget på de farligaste ställena.
2)Skrapa bort fem centimeter djupt jordlager från HELA staden med omnejd och lägga på ny jord.
3)Tvätta utsidan på alla byggnader.
4)Tvätta insidan av alla husen.
5) Beskära eller ta bort all växtlighet som träd och buskar.
6) Hetta upp all jord till 650 grader innan den läggs tillbaka på annan plats och går att odla igen.


Helt plötsligt känns det inte så farligt att torka lite golv eller packa några sopsäckar...

7 kommentarer:

  1. Nä, det är det här med perspektiv....
    Ha en skön lördag!!

    SvaraRadera
  2. Viktigt med perspektiv - fick min liknande dagssyssla att kännas lite mer överkomlig.

    SvaraRadera
  3. Ha en skön lördag! Här skiner solen :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ska genast gå ner i tvättstugan och ta hand om tvätten och dessutom tvätta fönstren på framsidan utan att klaga ALLS! Jag tror t o m att jag ska passa på att byta gardiner och stryka också bara för att jag är så tacksam att jag slipper skura väggarna utomhus och värma upp jorden till 650 grader.
    Trevlig helg föresten!

    SvaraRadera
  5. Nä det var perspektiv det.....

    SvaraRadera
  6. Jag får ödes-skräck av sådana där fakta. Brrrr. Som rymdskräckfilmer a la The thing.

    SvaraRadera
  7. Nu ryser jag, tänk att människan är så bra på att uppfinna saker som kan förgöra oss....

    SvaraRadera