tisdag 20 mars 2012

Retuscherat och animerat

För några månader sedan skrev jag om H&M:s underklädeskampanj, där de använde samma dataanimerade kropp på alla modeller och bytte bara ut huvudet och hudfärgen. Jag tyckte då att det var lite småäckligt och lurendrejeri. Nu sitter jag och funderar på om det kanske inte är lika bra att bara byta ut alla modeller till animerade istället. 


Istället för att presentera en ung och mottaglig publik med exempel som är helt omöjliga att uppnå eftersom bilderna är retuscherade till max, så bestämmer vi oss alla för att lära barnen redan från början att "Nä, det är en tecknad bild! Som tecknad film."

Här senast var det Demi Moore som drogs runt i pressen med rubriken: Är det här Demi? Eftersom hon i en parfymkampanj gått från detta:






















Proffsmejkad och snygg men med rynkor och sånt som man har då man är 50 även om man är välbehållen... 


Till detta i kampanjen:

















Den tecknade versionen. Det är så lätt att få till och så standard att det inte ens går att stoppa. Det tar till exempel 10 minuter för mig att förvandla den här bilden från i somras:


















En bild jag är nöjd med, men som också innehåller alla påsar under ögon och rynkor man ser på en nästan 40-åring...


Till detta:
















Jäkligt billigt gjort, men ni förstår vad jag menar.


Jag tror att vi är tillbaka till de målade filmaffischerna från tidigt 1900-tal, de som tecknades av konstnärer istället för fotograferades. Det var ingen som trodde att de var på riktigt. Heller.


Det här är till exempel inte Marilyn på riktigt:



8 kommentarer:

  1. Både du och Demi är mycket snyggare som människor istället för teckningar!

    SvaraRadera
  2. Det naturliga är vackrast, det blir mer levande i de bilderna.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja det är så otroligt fånigt att det finns NÅN som tror att NÅN ska gå på det. Vafan heter hon... åååhhh med hudkrämen, äh, som vr så stolt över sit åldrade ansikte. Ja VISST och sen i reklamen så var hon putsad som ett äpple. BAH!

    Bra idé att bara ha animerade modeller. Förresten är inte Demi bara skinn och ben nu?

    SvaraRadera
  4. Du skulle passa att vara med i äkta människor!
    Min mamma var/är fotograf o retuschör! En av Sveriges bästa faktiskt! Hon gjorde allt för hand! Fanns inga datorer när hon jobbade. Inget datorfusk! Idag när jag visar henne hur jag kan trolla med bilder i min ajfån fattar hon ingenting! Häftig utveckling, men riktig retuschering finns nog inte idag! Minns hennes verk! Ska nog göra ett inlägg pm det! Ha en bra dag! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Haha, vilket bra inlägg! Tecknade modeller är inget jag gillar. Jag tänkte just på det när jag inne på H&Ms sida idag. Och för någon vecka sedan klagade jag på Ellos nya modeller. (De som visar kläder på catwalken när man klickar på den). Men fick jag något svar? Nej.

    SvaraRadera
  6. Du ser ut som en docka....
    Häftigt med nån stjärnkikare??
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  7. Japp, det ska jag säga hädanefter. De är animerade....

    SvaraRadera
  8. GAAAAAAHHHH!!!!! Avskyr, avskyr, avskyr VERKLIGEN denna hets!!! Det finns mängder med ungdomar som verkligen tror, på riktigt, att folk ser ut så där. Att de skall se ut så. Att det är det normala.. Otroligt sorgligt. Och ledsamt. Usch!

    Kram på dig!

    SvaraRadera