söndag 11 mars 2012

Resistance is futile!

Igår tittade vi på Mello. Det var vi förstås inte helt ensamma om, men jag tänkte ändå att det var värt att skriva ner, eftersom jag varit en sådan die-hardmotståndare till hela evenemanget. Vår vanliga lördags-TV (Gladiatorerna) var inställt pga konkurrensen och därför fick pojkarna sitta och sjunga med i låtar istället för att puckla på varandra med soffkuddar.


Jag satt mest och reflekterade över hur mainstream och medelsvensson man kan bli om man är lite lagom trött småbarnsförälder. Det går inte att vara rebellisk och udda och intressant utan stor möda som man egentligen inte har ork till.


Det smyger sig på.


Igår åkte vi med barn till sportaktivitet, fixade i huset, hade besök av kompis på eftermiddagen, käkade Tacos och tittade på Mello.


Handen upp - hur många av svenskarna i 30-40 årsåldern med barn gjorde samma sak?


Jag tycker det är lite surt. Jag har alltid varit den som INTE följt strömmen, som omedelbart gått åt andra hållet. När den bra idén var att läsa pedagogik så läste jag film, när alla såg Titanic så väntade jag i tio år, när parmiddagarna svämmade över av bag-in-boxes så körde jag helnyktert.


Men nä, nu hinner jag inte springa före trenderna längre. Nu är jag mitt i dem. Jag hinner knappt införa ett köpstopp på all överkonsumtion så svämmar tidningarna över av folk som gjort samma sak. Allt jag gör för att vara personlig och "unikast" är det som "alla" gör nästa dag.


Medelsvensson. Medelklass. Medelålders.


Huuu.


Jag kom i alla fall fram till att jag måste låta luggen växa ut till i sommar. Jag kan inte gå runt med någon sorts Loreen-efterapning i sommar.


Hurra. Rebelliskt.

4 kommentarer:

  1. Det frestar på att ligga på topp, eller i täten? Ju mer energi som går åt till annat, ju mindre har man till att hålla koll på trender eller att skapa dem. Min energi i dag ska gå till Lovisa Bellman, hustrun till den berömde Carl Michael. Förmodligen inte ens mätbart på trendbarometern.

    SvaraRadera
  2. Hennes lugg ser onaturlig ut. Ser ut som en peruk om du frågar mig.

    I övrigt: sant som fan.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att vara medelsvensson, för det bevisar att alla runt omkring mig som tycker att jag är udda har FEL! Och jag har RÄTT, och det är det viktigaste som finns... ;-) Och vi åt Tacos och kollade mello....

    SvaraRadera
  4. *garvar* nej - idag är det inte lätt att vara motvalls och revolutionär.. Förmodligen skulle du behöva börja bära huckle för att få någon att lyfta på brynen..

    SvaraRadera