torsdag 8 mars 2012

Knivar, meloner och Tingeling

Jag ville helst slippa skriva något inlägg på temat kvinnodagen idag. För jag är så trött på att ständigt kliva på i uppförsbacke. Jag kände: "Jag har en bra jämlik man och fina omtänksamma söner, kan det inte få räcka?"


Sedan satte jag mig framför datorn, drog igång ett Play-avsnitt av Sveriges Mästerkock - och så var det kört. 


Är det möjligen någon som noterar att kvinnorna i introt får göra söta och sexualiserade saker? Som att Josephine håller i en stavmixer, Mirjam får kasta grönsaker lite tok-roligt över axeln och Sigrid får hålla en delad vattenmelon framför melonerna? Medan männen får skära kött med en stor, macho kockkniv och lägga saker i heta stekpannor med millimeterprecision.


Fjollifierandet av kvinnor är så inbyggt i varje del av samhället att vi inte ens märker det.


Så nu debatterar jag igen. Inte för att jag känner mig förtryckt eller hjälplös. Tidigare var jag mer benägen att hålla huvudet högt när någon sade något extra kvinnofientligt enligt teorin "Jag tänker inte sänka mig till samma idiotnivå." Glöm det. Nu ger jag tillbaka sju resor värre. Stryk mig mothårs, visst, gör det. Men konsekvensen kommer. 


Tack och lov så blir det bättre. Jag tror på det. Igår stod vi i leksaksaffären och köpte inbjudningskort till äldste sonens kalas. Han köpte superhjälpten Thor till killarna och Tingeling till flickorna. Jag bet ihop, för jag tycker verkligen att rosa tjejsaker är precis lika bra som killsaker och man behöver inte könsutjämna till idiotins hen-nivå. 


Men jag undrade om barnet hade fattat. Jag frågade varför han valt som han gjorde.


"Jo, de är ju lika" förklarade han. "Tingeling och Thor. Båda har vingar (på hjälmen och på ryggen) och båda slåss mot dem som är elaka och båda har vapen!"


Har Tingeling vapen? undrade jag. Och lillebror frågade samma sak.


"Ja, Thor har ju hammare och Tingeling har ju älva-pulver".
"Jaha" svarade lilleman. "Älvapulver är ju bra, faktiskt."


Sådär ja.

7 kommentarer:

  1. Ja du ser. Ongar ser helt annorlunda än vad vi tror. Klart änglapulver är farligt som fan.

    SvaraRadera
  2. åsa, vad klok du är. Det är nog många gånger vi vuxna som läser in mer än nödvändigt i sakerna.

    SvaraRadera
  3. *ler* Åhh - dina killar låter som mina!!! Underbart! Min B (12 år) säger till kompis: "Vad fin du blev när du klippte dig så - det passar dig" och fortsätter sedan sitt skatespel..

    Och för övrigt - helt riktigt. What goes around comes around.

    SvaraRadera
  4. Ergo Sum; vad gulligt! Den nya generationen killar kanske kommer att ha bättre kontakt med sitt känsloliv :)

    Åsa; Tänkvärt inlägg!

    Justlikeacat

    SvaraRadera
  5. Älskar hans förklaring! Önskar att jag kunde se världen med barns ögon ibland...

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag heter Joanna och är 24 år och när jag blev 14 år så fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund.
    Så kolla gärna in min blogg:)
    Ps. Du kanske tom vill göra ett bloglovinbyte?:)
    Ps. kör även dagens blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika läsare dag och fler andra tävlingar med fina priser så passa på att anmäl dej:)

    SvaraRadera
  7. Ja....Men det är väl Sveriges problem i ett nötskal? Jag har ägnat dagen åt att må apa över hur kvinnor i andra länder behandlas. Men bara för det har vi faktiskt inte jämställdhet fullt ut här. Inte barnens fel. Förstås. Men varför i all världen finns det såna genus-uttänkta inbjudningskort egentligen? Som du vet har jag en rosa prinsesskille som är 3½. Det är fasen inte lätt. Rosa kjolar - visst. Men rosa byxor - glöm det! Jag har läst boken Rosa i vinter. Men blev mest bara arg, ledsen och diskussionslysten. Ja. Hm. Spretig kommentar. Men dock: viktigt ämne. Särskilt för oss pojkmammor.
    Todeloo /N

    SvaraRadera