lördag 24 mars 2012

Warp stealth

Vi har ju ganska nyss köpt en miljöbil av den enkla anledningen att annars blir det för dyrt att åka...någonstans. Det var inte gratis att köpa bilen heller, förstås... jag får väl se det som tur i oturen att jag har ett självpåtaget shoppingförbud. Men det var inte det jag skulle skriva om.


Nej, jag skulle skriva om att köra vår Toyota Prius. 


Det är litegrann som att köra ett Nintendo. Och inte alls bra för min tävlingsinstinkt. När man sitter i bilen så ser man detta:


























Den där stora displayen visar när bilen går på el och när den går på bensin. Ju mer bilen går på el, desto mindre bensin drar den. 


Nu har det i princip blivit en tävling mellan mig och maken om vem som kan köra snålast. Så jag sitter och stirrar alldeles för mycket på displayen när jag kör, för att se när bensinmotorn stänger av sig. Min man leder tävlingen också, inte bara för att han kör bilen till och från jobbet varje dag, vilket är nio mil mer än jag. Utan också för att han läser på. Det är nämligen inte bara vi som ägnar oss åt samma tävling, det beteendet är vida utbrett och det finns hela forum och bloggar ägnade åt ämnet.

När jag startade laptopen idag hade maken skickat en länk till mig till bloggen "Mike with a Prius" där det fanns en lista på alla metoder man kan använda för att köra enbart på el:
1) The Glide
2) Warp Stealth
3) Super Highway Mode
4) Regenerative Breaking
5) EV Mode


Oh, ja. Vi har hamnat i Nördlandia. Och jag kan inte ta mig därifrån, för jag fattar inte hur man byter bild på färddatorn från förbrukning till navigation.

3 kommentarer:

  1. Har du sett Jeff Dunham med sina "Silence, I kill you" - skämt om sin Prius. Ja... jag kom bara att tänka på det.

    The glide, det lät lite... öh, ja. =D

    SvaraRadera
  2. Oj då! Hmm, man kanske skall låta bli ett dylikt inköp? För jag skulle nog också snöat in.. Inte så bra.

    Bhopals du har en bra lördag! Kram

    SvaraRadera
  3. Åhh, en sån bil vill jag med ha! Vi har en etanolbil, men den har inte samma tävlingsmöjligheter eftersom den alltid går på etanol...

    SvaraRadera