onsdag 14 mars 2012

En åsikt om "hen"

Egentligen ville jag inte skriva det här inlägget, men faktum är att eftersom jag då jobbar med språk och har förskole/småskolebarn så har jag fått frågan vad jag tycker om användandet av ordet "hen" istället för att använda "han" och "hon".

Så, här är min inte särskilt ödmjuka åsikt:

Jag ser en klar fara i att könsutjämna till den nivån. Det gör det nämligen underförstått att det är ordet "hon" som inte är bra nog att mäta sig med ordet "han" och man måste därför ersätta båda. Ungefär som när min store son brottas med den lille, och jag totalförbjuder alla slagsmål eftersom jag VET att annars vinner bara den store. Det är enklast. Men det betyder inte att det inte vore bättre att lära lille sonen lite knep så han blir jämnspelt istället.

Man behöver inte säga "hen". Man behöver göra han och hon lika mycket värda.

Man behöver inte måla alla barnrum gula och gröna. Man behöver göra rosa och blått lika mycket värda.

Man behöver inte tvångsutbilda fler killar till sjuksköterskor eller fler tjejer till snickare. Man behöver ge snickare och sjuksköterskor samma lön.

Framför allt är det vi kvinnor som måste visa vägen lite där, genom att acceptera det våra medsystrar gör. Ingen ska behöva känna sig dålig och mindre värd för att de går hem och bakar muffins istället för att läsa aktiekunskap på distans. Ingen ska behöva känna sig mindre värd för att de går tillbaka och jobbar direkt efter förlossningen istället för att stanna hemma i ett år.

Lika värde för alla. Förståelse för folks val. Och inget jäkla "hen".

8 kommentarer:

  1. Gud vad bra skrivet! Du är så himla klok o bra på att formulera dig! Precis som du tycker jag!! Kanonbra Åsa! Ha en fin onsdag! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg i debatten om "hen". Har ju själv tidigare fört en debatt i ämnet på fb om vad jag tycker. Du har formulerat dig så superbra! Åt fanders med "hen"!!

    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Tack Åsa, detta var skönt att läsa. Jag vägrar "hen"!

    SvaraRadera
  4. Hen...har jag aldrig hört....men klart att vi ska få vara lika viktiga.

    SvaraRadera
  5. Du är så jäkla bra Åsa. Du sammanfattar mina åsikter men på ett redigare å klarare vis än vad jag skulle klara av. Kram

    SvaraRadera
  6. Åh vilket bra inlägg!!! Åh!! Jag lägger fan upp den här på min fb! Precis så är det ju som du beskriver. Låt alla få välja vad de vill och låt det vara lika mycket värt!

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  7. Snart får man inte vara man o kvinna när allt ska könsutjämnas. Blir så jä-la less på det. Vi ÄR olika o SKA vara olika!!Ska alla vara en grå klumpmassa??
    Jag är rojalist ut i fingerspetsarna men tycker Madeleine uppför sig illa mot Sverige. Bara för att en man bedrar en så drar man inte iväg utomlands i åratals. Ok, ett litet tag men sen får man fortsätta jobba, precis som alla andra.
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera