tisdag 6 mars 2012

Erotiska omskrivningar och annat trams

Jag börjar spåra källan till att jag inte kunnat få ur mig en vettig blogg på ett par dagar och till att artiklarna i helgen tog så pinsamt lång tid att få iväg: jag måste skylla på tantsnusk. 


Jo, det går inte att beskriva på annat vis. Jag fick i uppdrag att redigera och översätta en text för ett annat förlag (som ska förbli namnlöst) som skrevs av en författare (som också ska förbli namnlös)med viss förkärlek för krångliga omskrivningar.


Det hör den här genren till att man använder sig av metaforer för ord som penis, vagina, orgasm och samlag. Och då menar jag inte den grövre sorten utan mer metaforer i stil med "hennes längtande njutningskälla".


Det är faktiskt hårt jobb. Att skriva på det viset, alltså. Dessutom blir jag alldeles Ebba Witt-Brattström på hela genren.


Får jag läsa om en enda kvinna till som "förlorar sig själv i njutningsögonblicket" eller en man till som "når höjdpunkten med ett halvkvävt skrik" så ska jag göra en del skrikande själv. Och varför ska alltid kvinnan kämpa emot i början för att sedan "ge efter för  hans passionerade kyssar"!??!!


Ja, och sedan ska jag förstås skriva klart och skicka iväg texten. För jobb är jobb.


Förslag på metaforer för det kvinnliga respektive manliga könsorganet emottages gärna via kommentarfältet. (Hjälp!)

6 kommentarer:

  1. Den mjuka persikoklyftan. Elefantsnabeln. Silkesgömman. Guldspiran. Spottande kobran. Det här var mycket roligare än att jobba.....:-) jag kanske kommer åter. Om du har otur!/Tråktanten

    SvaraRadera
  2. Att bli Ebba Witt-Brattström kan inte vara nån lek.

    Men pja... efter att ha läst Sandemo och Shadwick som slyngel så fick man ju läsa sånt som mandom, härlighet, bultande sköte, fuktiga gömma, av lust styvnad osv osv. Ha ha ha... fy fan.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, du har ju redan fått massor av bra förslag från Tråktanten!

    SvaraRadera
  4. "Den ludna lilla petter-niklasen", "snoken", "pilliplutten", prinskorven, ful-slangen, snusk korven

    Morrhoppan, mossberge, håriga grottan, ludna Ingrid, sky lips, kissemorran, venushålan, snuskkammaren

    Ja, kom inte å säg att jag är obegåvad. Jag har minsann 15 Hp i kreativ svenska :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Toffepralinen. Myrsloken. Mjukhålan. Hårdborraren. Nakenhunden. Taskmörten. Rasken. Galoppören. Presidenten. Stenkrossaren. Jag kan nog komma åter... Nu blir du aldrig av med mig. Moahahahaha!/T

    SvaraRadera
  6. *garvar* F'låt!! Men jag skrattade så tårarna sprutade!!!! Fy F*N för sådana böcker!! Faktiskt...

    Hoppas det 'gick' bra?? ;)

    SvaraRadera