fredag 16 mars 2012

Glasstårta och Daedalus-slem

Dags för ett helt lättsamt och icke-debatterande inlägg. Det är lördag trots allt. I morgon ska vi ha kalas för äldste sonen som fyller sju. Först kommer hans klass (det är okej, det är en liten klass, bara 12 ungar) och sedan  familj och vänner senare på eftermiddagen.


Mina barn gillar inte traditionell tårta. Med vispgrädde och möjligen marsipan. De vill ha en tårta att sätta ljusen på, men inte äta den. Men de gillar glass. Tyvärr finns det nästan inga glasstårtor att köpa längre. Har man tur kan man hitta någon platt sak på Lidl som är full med nötter. Så nu gör jag en egen variant.


Jag lägger ett par stora bitar plastfolie i botten på en springform, en tårtbotten underst och sedan skedar jag på och packar ihop ett bigpack glass i formen. Lägger plastfolien över och fryser i en halv dag. När man tar bort formen har man en perfekt glasstårta. Sedan kan man göra flera stycken som går utmärkt att stapla. I år gör vi den i tre lager med tre olika smaker ovanpå varandra och varje barn kan dekorera sin bit med chokladsås och strössel och frukt efter smak.


Sedan gillar mina barn också Labyrint just nu. Så jag har hittat ett bra recept på grönt slime som man kan fylla ett badkar med, för ett äkta Daedalus-bad.
Det är till och med ätbart och allergifritt, men det kommer att lämna fläckar om det läggs på tyg.


1. Ta en matsked potatismjöl/varje deciliter vatten. Vispa ihop.
2. Färga med karamellfärg. Lämpligen grön.
3. Koka upp under omröring och låt svalna.
4. Slimet är färdigt. Går att bära runt i plastpåse eller slemma ner varandra i badkaret med.


4 kommentarer:

  1. Tårtorna lät inte dumma du. Eller tårtan då. Måste vara höjde att få slajma loss. =D

    SvaraRadera
  2. MEN!! Det kalaset hade jag velat gå på! Tror du att en tant vore välkommen? *ler*

    Kramar och ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Glasstårtan var ju klockren! Se om jag lyckas komma ihåg det när det börjar dra ihop sig till sommaren :)

    Och annars så är det nog tyvärr struts beteende för mig just nu. Huvudet i sanden och förtränger lite om jobbsituationen.... Så inget nytt på den fronten. Än....

    SvaraRadera
  4. Ett badkar!!! Du slår på stort minsann! Ska alla ungarna bada i det? Hahaha, jag gillar era kalas, det hör jag! Jag var lite enklare när jag gjorde glasstårtor till mina ungar (som inte heller gillar grädd/marsipantårtor). Jag tog de där fyrkantiga paketen med glass (som fanns redan när jag var liten) och la ut som ett lok med vagnar (dela ett paket i två och gör en hytt på loket). Noblessplattor till hjul och sen massor med godis på loket och vagnen/vagnarna....

    SvaraRadera