fredag 23 mars 2012

Titlar

När det gäller titlar så är jag generellt sådär typiskt arbetarsvensk. Jag tycker det är lite småfjantigt. Jag har till exempel jobbat på skolor där de något äldre lärarna hade en klar uppdelning mellan dem som var adjunkter och de som INTE var det. Skillnaden? 40 högskolepoäng. Och en heeeel värld.


Så, nä. Jag är inte bra på att kalla folk professorn, advokaten, pastorn, ingenjören...jag blir bara full i skratt. Det är en himla tur att jag inte lyckats kapa åt mig någon kunglighet. Första gången jag skulle bli ombedd att offentligt prata om min partner som "Hans kungliga höghet" så skulle jag bryta ihop "Ha, ha, haa! Sluta! Orka, ba'!" 


Men igår såg jag i mitt mailprogram att man kan lägga till en titel som visas under ens namn i kontaktlistan. Och en person på min lista (med samma mailprogram) hade lagt till just en sådan.


Han hade gett sig själv titeln: Escapistic Dreamer.


Så skulle man ju också kunna göra. Det säger egentligen mer om en än titeln "revisor" eller "VD".


Frågan är vad jag skulle kalla mig själv. 


Ironic pragmatic?

7 kommentarer:

  1. Å hans titel betyder??
    Ha en solig dag!!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha! ja man undrar ju om titeln galen går bra...jag tror den passar mig.

    SvaraRadera
  3. Den var bra. I så fall ska jag heta Sarkastiska Rune. Mamma sa förut att min syster Vassära "flytit ut i nån kroniskt sarkastiskt tillstånd". Det stämmer bra.

    SvaraRadera
  4. Det tycker jag är en bra titel! Ta den! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har en kompis som hade Leg. Lög. efter sitt namn i telefonkatalogen. Legitimerad lögnare....

    SvaraRadera
  6. ha ha leg lög.. men din nya titel låter passande;-) elina

    SvaraRadera
  7. Oohh how very lovely. And yes. It would suit you very well.. *smiling*

    SvaraRadera